نام کتاب : شرح منظومه 2 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 53
3 - مطلب اول :
اصل علیت غائی بر سراسر هستی حکمفرما است
ما از سه مطلبی که در بیتهای گذشته آمده بود بر خلاف ترتیب کتاب
منظومه ، مطلب دوم و سوم را که یکی مربوط به رابطهء علت فاعلی و علت
غائی و دیگری مربوط به حرکت طبعی و قسری بود بیان کردیم ، باقی مانده
مطلب اول که مربوط است به عمومی اصل علیت غائیه . یعنی اینکه هر جا که
علیت هست همانطور که ناگزیر علت فاعلی وجود دارد علت غائی نیز وجود
دارد و اصل علیت غائیه بر سراسر کائنات و مخلوقات اعم از مجرد و مادی
و اعم از ذی شعور و غیر ذی شعور حکمفرما است .
گفتیم که عقیدهء حکماء الهی این است که هر فعلی برای غایت و هدفی به
وجود میآید هر فاعلی کار خود را برای هدف و غایتی انجام میدهد .
> آیا در مطلق حرکات است یا در خصوص حرکات انتقالی ، که همیشه در
ملاء و محیط عائق دار صورت میگیرد ؟ اگر نظرشان به این بوده است که
خاصیت قسر این است که و لو به عائق و مانع برنخورد دوام پیدا نکند ،
آنچنانکه از استدلال حاجی سبزواری ( اذ مقتضی الحکمه والعنایه . . . ) بر
میآید البته میان نظر قدیم و جدید تضاد است . و اما اگر نظرشان در عدم
دوام قسر به این است که چون همهء حرکات ( مکانی و انتقالی ) خواه طبعی
و خواه قسری در ملاء صورت میگیرد و حرکت طبعی میتواند در صورتی که نیروی
معاوق کمتر از نیروی طبیعت باشد ادامه پیدا کند ، ولی حرکت قسری به
نسبت معاوقها از نیرویش کاسته میشود تا به حد صفر برسد ( و اما اگر
فرض کنیم حرکت مکانی در خلاء صورت گیرد و برای همیشه ادامه پیدا میکند
، چنانکه شیخ گفته است " لولا مصادمه الهواء المخروق لوصل الحجر المرمی
الی سطح الفلک " ، در این صورت اختلاف نظر میان علماء قدیم و جدید از
میان بر میخیزد . ( برای تفصیل بیشتر به " خاتمه " این فصل مراجعه شود
) . ( ایضا رجوع شود به جلد سوم " اصول فلسفه و روش رئالیسم " ،
مقالهء نهم . )
نام کتاب : شرح منظومه 2 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 53