نام کتاب : شرح منظومه 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 248
مرحله بعد از وجود خود آن صفات را داشته باشند و هیچ کدام از اینها ممکن
نیست .
مثلا میگوئیم زید ممکن الوجود است ، اگر امکان در خارج عارض زید بشود
لازم میآید که امکان را چیزی نظیر علم و لذت از صفات نفسانی یا بلندی و
کوتاهی و سفیدی و سیاهی از صفات جسمانی فرض کنیم ، و حال آنکه قطعا
چنین نیست ما میدانیم که امکان از آن نوع معانی نیست که بتوان آن را
وجودی علیحده که قابل تحقیق پزشکی یا روانشناسی باشد فرض نمود [1] .
و قد یراد منه فی استعمال
العم و الاخص و استقبالی
گاهی در استعمالات از لفظ امکان ، امکان عام ، یا امکان اخص ، یا
امکان استقبالی مراد میشود .
شرح : در اینجا گفته میشود که امکان یا عام است یا خاص و یا استقبالی
. آیا این تقسیم دیگری است برای امکان و یا بیان اصطلاح دیگری است برای
[1] اگر امکان در مرتبه بعد عارض زید شده باشد آیا وجود زید در مرتبه
قبل از عروض امکان چه حالتی را دارد ؟ آیا واجب است یا ممتنع یا ممکن
؟ بازای هر کدام از این حالات اشکالی پدید میآید . بعلاوه اگر وجود امکان
غیر از وجود زید باشد پس دو وجود داریم یکی وجود زید و دیگر وجود امکان
، وجود امکان نیز به نوبه خود مانند وجود زید یکی از سه صفت را ( وجوب
، امکان ، امتناع ) دارا خواهد بود ، فرض میکنیم او نیز ممکن است ، پس
امکان او نیز باید وجود دیگری داشته باشد و مجموعا سه وجود میشود ، نقل
کلام به وجود این مکان میشود و لازم میآید غیر متناهی وجود امکان داشته
باشیم . و اگر فرض کنیم وجود امکان واجب است عین این مطلب درباره
وجود وجوب جاری است . اما احتمال اینکه وجود امکان ممتنع باشد نمیرود
زیرا فرض است که موجود است و اگر ممتنع بود موجود نمیشد .
نام کتاب : شرح منظومه 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 248