نام کتاب : شرح منظومه 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 274
گفتیم که اگر حدوث را تعریف کنیم به ( مسبوقیت وجود شیء به عدم ) ،
این سئوال مطرح میشود که این انقسام و تنوع از ناحیه عدم است یا ازناحیه
مسبوقیت . اکنون میگوئیم که اگر حدوث را به ( مسبوقیت وجود شیء بر غیر
خودش ) تعریف کنیم باز همین سئوال مطرح است که آیا این انقسام و تنوع
از ناحیه غیر است یا از ناحیه مسبوقیت ، ولی بنابر این تعریف دیگر این
اشکال که گفتیم در اینجا تعبیر ( تقسیم ) صحیح نیست وارد نمیشود. همچنین
این اشکال درباره حدوث دهری میرداماد نیز وارد نمیشود ، یعنی میتوان
گفت که در آنجا واقعا تقسیم وجود دارد و حادث یا زمانی است و یا دهری.
و اما اینکه مقصود از حدوث دهری چیست مطلبی است که در این مختصر
نمیتوانیم به آن بپردازیم .
نام کتاب : شرح منظومه 1 نویسنده : مطهری، مرتضی جلد : 1 صفحه : 274