responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : نبوت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 17
اینکه چه چیز برای سعادت اخروی نافع است و چه چیز مضر . حتی بشر با علم‌ و عقل خودش اصلا نمی‌تواند پی ببرد به وجود یک نشئه‌ای . تا امروز هم که‌ علم بشر اینهمه پیش رفته است هنوز ما بعد مرگ به عنوان یک مجهول برای‌ بشر تجلی می‌کند ، هنوز هم واقعا قطع نظر از هر فکری ، اگر از نظر کلی‌ بخواهیم ببینیم ، به صورت یک مجهول است برای بشر ، یعنی نمی‌تواند این‌ را از نظر علمی صد در صد اثبات کند که چنین چیزی هست ( البته یک قرائن‌ و دلائلی هست اما یک امری که از نظر علم ، قطعی تلقی شده باشد نیست ) کما اینکه از نظر علم نمی‌تواند این را صد در صد نفی کند بگوید نه ، علم‌ کشف کرده که چنین چیزی نیست . جزء مجهولات بشر است .
پس اگر مسأله عالم آخرت را که باز خود پیغمبران هستند که اصل وجود آن‌ را خبر داده‌اند و راه سعادت و راه شقاوت در آنجا را نشان داده‌اند در نظر بگیریم نیاز به انبیاء صد در صد قطعی است و جای بحثی در آن نیست .
آن چیزی که بیشتر باید رویش بحث کرد مسأله زندگی اجتماعی است که آیا واقعا این زندگی دنیایی بشر نیازی به پیغمبران دارد یا ندارد ؟ اولا ببینیم خود قرآن چه می‌گوید ؟ آیا در قرآن به این مسأله عنایتی هست یا قرآن فقط توجه به عالم آخرت دارد ؟ ما می‌بینیم قرآن تنها مسأله عالم‌ آخرت را بیان نمی‌کند ، مسأله زندگی دنیا را هم از نظر هدف انبیاء مطرح‌ می‌کند ، خیلی هم واضح و صریح ، در آن آیه معروف : " « لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط »" [1] پیامبران خودمان را با دلایل و بینات فرستادیم ، کتاب و مقیاس همراه‌ آنها فرستادیم تا در میان مردم عدالت بر پا بشود . پس معلوم می‌شود قرآن‌ این را یک نیازی دانسته است و برای این اصالتی قائل شده است ، و در اینجا حتی آن هدف دیگر [ یعنی شناخت خداوند ] را هیچ ذکر نمی‌کند ، در جاهای دیگر ذکر می‌کند ولی در اینجا این هدف را ذکر نمی‌کند شاید برای‌ اینکه نشان بدهد که این هم اصالتی دارد و واقعا این جهت مورد نیاز است‌ و باید باشد . پس قرآن که نظر داده است که از ضرورتهای زندگی بشر وجود عدالت است وجود پیغمبران را برای برقراری عدالت لازم و ضروری می‌داند .
از نظر علمی چطور ؟ از نظر مطالعات اجتماعی چطور ؟ آیا چنین ضرورتی‌ هست یا نه ؟ راجع به این خیلی می‌شود بحث کرد ، ما یک بحث مختصری عرض‌


[1] حدید / . 25

نام کتاب : نبوت نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 17
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست