نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 105
و به تعبير
ديگر اگر ما آگاهى به علت اشياء داشته باشيم مىتوانيم آگاهى به نتيجه و معلول
آنها نيز پيدا كنيم، چرا كه هر علتى تمام كمالات معلول و بالاتر از آن را دارد.
اين سخن را
مىتوان به گونه روشنترى چنين توضيح داد: حوادث گذشته به طور كامل نابود نشده، و
آثارش در دل حوادث امروز وجود دارد، و همچنين حوادث آينده از حوادث امروز جدا
نيست، و دقيقاً با حوادث امروز مربوط است، و به اين ترتيب «گذشته» و «حال» و
«آينده» يك رشته زنجير مانندى از علت و معلول را به وجود مىآورد كه اگر دقيقاً به
هر يك از آنها آگاه شويم حلقههاى قبل و بعد در آن وجود دارد.
فى المثل اگر
من دقيقاً وضع هواى تمام كره زمين را با تمام جزئيات و مشخصات، و علت و معلولهاى
آن، و حركت كره زمين، و مسأله جاذبه و دافعه، همه اينها را بدانم، مىتوانم دقيقاً
از وضع هوا در ميليونها سال قبل، يا ميليونها سال بعد آگاه گردم، چرا كه پرونده
گذشته و آينده در حال موجود است، نه پرونده اجمالى كه پرونده تفضيلى آنها در
جزئيات پرونده حاضر منعكس است.
امروز دقيقاً
بازتابى از ديروز است، و فردا بازتابى از امروز، و آگاهى كامل بر تمام جزئيات
امروز به معنى آگاهى كامل بر حوادث گذشته و آينده است.
به اين ترتيب
وقتى حوادث امروز با تمام ويژگيها و خصوصيات نزد خداوند حاضر است به يك معنى گذشته
و آينده هم نزد او حضور دارد.
«امروز» آئينهاى است براى «گذشته» و «آينده» و
تمام حوادث ديروز و فردا را در آئينه امروز مىتوان مشاهده كرد (دقت كنيد).
2- راه ديگرى
را كه براى پاسخ از اين سؤال گفته مىشود با ذكر يك مثال روشن مىكنيم: فرض كنيد
كسى در اطاقكى زندانى است كه فقط روزنه كوچكى به خارج دارد، در حالى كه يك قطار
شتر از مقابل اين روزنه مىگذرد، او نخست ناظر سر و گردن يك شتر، و سپس كوهان، و
بعد پاها و دم او است، و همچنين ساير شترهائى كه در اين قطارند، و اين روزنه كوچك
ديد سبب مىشود كه او براى خود گذشته و
نام کتاب : يكصد و هشتاد پرسش و پاسخ نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 105