نام کتاب : مناسك جامع حج نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 122
و لبّيك را بگويد، و اگر نمىتواند، در همانجا بگويد، و اگر لبّيك گفته، امّا
نمىداند صحيح گفته يا نه؟ بنابر درست گفتن مىگذارد، و احرامش صحيح است.
مسأله 337- اگر لبّيك را فراموش كند، يا به خاطر ندانستن
مسأله آن را نگويد، واجب است در صورت امكان به ميقات برگردد و احرام ببندد و لبّيك
بگويد، و اگر نتواند برگردد، و هنوز داخل حرم نشده، همانجا لبّيك مىگويد، و اگر
داخل حرم شده، واجب است به خارج حرم بازگردد، و در آنجا احرام ببندد و لبّيك
بگويد، و چنانچه نمىتواند بازگردد، همانجا محرم مىشود و لبّيك مىگويد، و اگر
بعد از اتمام حج يا عمره يادش بيايد، عمل او صحيح است.
مسأله 338- جايز نيست لبّيك واجب را از ميقات تأخير
بيندازد، و اگر عمداً تأخير بيندازد، بايد به وظيفه كسى كه بدون احرام از ميقات
عبور كرده عمل كند؛ يعنى اگر مىتواند بازگردد.
مسأله 339- اگر پس از گفتن لبّيك واجب در ميقات، شك كند
كه نيّت حجّ تمتّع كرده، يا نيّت عمره تمتّع، بنا مىگذارد كه نيّت عمره تمتّع
كرده، و عمرهاش صحيح است. همچنين اگر بعد از گفتن لبّيك در روز هشتم ذى الحجّه،
كه بايد براى حجّ تمتّع تلبيه بگويد، فراموش كند كه براى حجّ لبيك گفته، يا براى
عمره، بنا مىگذارد كه براى حجّ تمتّع گفته، و حجّ او صحيح است، ولى احتياط مستحب
آن است كه دوباره لبّيك بگويد.
احكام إحرام
مسأله 340- لازم نيست محرم به هنگام احرام بستن، از حدث
اصغر و اكبر پاك باشد، بنابراين بدون وضو، و در حال جنابت يا حيض، يا نفاس
نام کتاب : مناسك جامع حج نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 122