responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 441

«وَ امَّا اهْلُ الْبِدْعَةِ فَالْمُخالِفُونَ لِامْرِ اللَّهِ وَلِكِتابِهِ وَلِرَسُولِهِ، الْعامِلُونَ بِرَأْيِهِمْ وَاهْوائِهِمْ وَإِنْ كَثُرُوا

؛ بدعت‌گذاران مخالفان فرمان خدا و رسول و قرآن هستند. آنها مطابق رأى خود عمل كرده، و از هواى نفسشان پيروى مى‌نمايند، هر چند زياد باشند». [1]

بدعت‌گذاران در حقيقت معتقدند كه اسلام كمبود دارد، و احكام موجود آن جوابگوى نيازهاى انسان نيست، ولهذا دست به جعل قوانين و ايجاد بدعتهاى گوناگون مى‌زنند.

متأسّفانه بدعت گذاران عصر ما به پيروى از هوا و هوس دست به بدعتهاى گوناگونى زده‌اند. از جمله اخيراً قرائت قرآن را با آهنگهاى نامناسب همراه كرده، و پيش‌بينى پيامبر صلى الله عليه و آله را تحقق بخشيده‌اند كه فرمود:

«انْ تَتَّخِذُوا الْقُرْآنَ مَزاميرَ». [2]

نمونه ديگر آن، كار زشت بعضى از مدّاحان ناآگاه و عوام است. ما به مدّاحان خالص احترام مى‌گذاريم، چرا كه حضرات ائمه عليهم السلام نيز به آنان احترام مى‌گذاشتند، و آنها را تشويق به مداحى و مرثيه‌سرايى مى‌كردند. امّا متأسّفانه در ميان هر گروه و جمعيّتى افراد نفوذى، يا جاهل و ناآگاه وجود دارد. اينان اشعار و مراثى را با آهنگهاى ترانه و سبكهاى زشت و ناشايست اجرا مى‌كنند. آهنگهايى كه از راديوها و تلويزيونهاى بيگانه گرفته و مرثيه‌ها را در قالب آن مى‌ريزند. اين بدعت زشت باعث مى‌شود كه مجلس عزا و مصيبت تبديل به مجلس جشن و شادى شود!

همه مردم در مقابل بدعتِ بدعت‌گذاران مسئولند، و بايد آنها را نهى از منكر كنند، و البته وظيفه علما و دانشمندان سنگين‌تر است.

ه) اعمال بدعت‌گذار قبول نيست!

پيامبر گرامى اسلام صلى الله عليه و آله طبق روايت تكان دهنده زير فرمودند:

«انَّ اللَّهَ لايَقْبَلُ لِصاحِبِ بِدْعَةٍ صوماً وَلاصَلاةً وَلاصَدَقَةً وَلا حَجّاً وَ لا عُمْرَةً وَلا


[1]. ميزان الحكمه، باب 329، ح 1632.

[2]. وسائل الشيعه، ج 12، ص 229.

نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 441
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست