نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 442
جِهاداً
؛ خداوند روزه، نماز، صدقه، حج، عمره و جهاد بدعت گذار را قبول نمىكند». [1]
زيرا چنين افرادى آيين خدا را آلوده كردهاند، و خداوند اعمال و عبادات كسانى
كه آيينش را آلوده كنند، نمىپذيرد.
سرچشمه بدعت:
به اعتقاد ما سرچشمه بدعتها تفسير به رأى و قراآت جديد است. بدعتگذار آيهاى
از آيات قرآن را مطابق ميلش تفسير مىكند و به دنبال آن بدعتى مىگذارد. در ميان
صوفيّه اين سخن معروف است كه «انسان وقتى به مقام ايمان كامل رسيد و به قرب الى
اللَّه بار يافت، ديگر نماز و روزه و ساير عبادات بر او واجب نيست!» و براى اين
سخن به آيه شريفه «وَاعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ
الْيَقِينُ»[2] استدلال
مىكنند. چرا كه آيه مذكور پرستش خداوند را تا هنگام رسيدن به مقام يقين لازم
مىداند، و پس از آن لازم نيست! در حالى كه بطلان اين برداشت و تفسير غلط، كه منشأ
آن بدعت زشت شده، روشن است. اگر اين سخن درست باشد چرا حضرت رسول صلى الله عليه و
آله تا آخرين روزهاى عمرش نماز مىخواند، و حتّى به هنگام بيمارى روزهاى آخر عمر
از اصحابش خواست كه به او كمك كنند تا به مسجد رود و با مردم نماز بگذارد و براى
آنها سخن بگويد. آيا پيامبر صلى الله عليه و آله به مقام يقين نرسيده بود، امّا
اقطاب صوفيّه به اين مقام رسيدهاند؟!
اگر اين سخن درست باشد چرا حضرت على عليه السلام تا آخرين لحظات عمرش به عبادت
و بندگى خدا، عشق مىورزيد، و جان عزيزش را به هنگام نماز و در محراب عبادت تقديم
جانان كرد؟ آيا آن حضرت به مقام يقين و قرب الى اللَّه نرسيده بود، و برخى از
صوفيه رسيدهاند؟
اگر اين تفسير صحيح باشد چرا حضرت امام حسين عليه السلام در گرماگرم نبرد
عاشورا