نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 429
لهذا شايسته است پيرامون آن بحث كوتاهى داشته باشيم.
توضيح اينكه: نامهاى خداوند دو گونه است:
1. نامهايى كه منعكس كننده صفتى از صفات پروردگار است؛ مانند رحمان كه رحمت
عامّه، و رحيم كه رحمت خاصّه، و خالق كه صفت خلقت و آفرينش، و جواد كه صفت جود و
بخشندگى و ... خداوند را بيان مىكند.
2. نامى كه جامع جميع صفات پروردگار است؛ علم و جود و رحمانيّت و رحيميّت و
قيموميّت و قدرت و خالقيّت و خلاصه تمام صفات پروردگار در آن جمع است، و آن نام
«اللَّه» است. ولهذا به هنگام تفسير آن مىگويند: «ذات مستجمع لجميع صفات الكمال»
بنابراين وقتى واژه «اللَّه» را به كار مىبريم بايد به معناى وسيع و جامع آن
توجّه داشته باشيم. تا آنجا كه برخى معتقدند: «اگر كسى در ميان اذكار مختلف ذكر
«اللَّه» را انتخاب كند، ممكن است مشكلى برايش رخ دهد، چون ترنّم به اين ذكر با آن
معنا جامع آمادگى خاصّ و فراوانى مىخواهد!».
نتيجه اينكه: تمام نامهاى پروردگار كه هر كدام حاكى ويژگى خاصّى از صفات خداست
يكطرف، و «اللَّه» كه در برگيرنده تمام صفات خداوند است، در سوى ديگر.
ريشه اصلى كلمه «اللَّه»:
علما و مفسّرين، از جمله مرحوم طبرسى در مجمع البيان، براى واژه «اللَّه»
ريشههاى متعدّدى ذكر كردهاند، كه به سه مورد آن اشاره مىشود:
الف) برخى معتقدند ريشه اصلى اللَّه از «الوهيّت» به معناى محبوب واقع شدن
است. و از آنجا كه خداوند محبوب بندگان است به وى اللَّه گفته شده است.
ب) برخى ديگر معتقدند اين واژه از «وَلَهَ» به معناى علاقه شديد گرفته شده
است.
و اللَّه به معناى موجودى است كه مردم عاشق اويند، و به وى علاقه شديدى دارند.
ج) گروه سوم بر اين اعتقادند كه ريشه اصلى كلمه اللَّه، «الَهَ» به معناى پناه
بردن است. بنابراين، اللَّه پناهگاه همه بىپناهان است. و هيچ پناهگاهى برتر و
بالاتر از اين
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 429