نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 41
اين دستور عالى
مكتب نجاتبخش اسلام و عمل پيشوايان به حق كجا، و رفتار برخى از مسلمانان كه براى
بىارزشترين چيزها به غليظترين قسمها متوسّل مىشوند كجا!
كفّاره
سوگند:
سوگند از
جهتى دو رقم است:
نخست قسمى كه
براى اثبات يا نفى مطلبى ياد مىشود، مثل اينكه شخصى براى اثبات طلبش سوگند ياد
مىكند، كه به آن «يمين مردوده» گفته
مىشود.
يا براى نفى
ادّعاى شخصى كه خود را از من طلبكار مىداند قسم مىخورم. نوع دوم، قسم تعهّد است.
اين نوع قسم براى اثبات يا نفى چيزى نيست، بلكه به منظور سپردن تعهّدى است. مثل
اين شخص قسم مىخورد كه در فلان روز به فلان مركز كمكهاى مردمى بيايد، و به فقرا
كمك كند.
قسم نوع اوّل
اگر دروغ باشد گناه دارد و مجازات آن همانگونه كه گذشت شديد است، ولى كفّارهاى
ندارد، زيرا تعهّدى در آن وجود ندارد، و براى اثبات يا نفى مطلبى قسم ياد شده است.
اما نوع دوم
كه قسم تعهّد نام دارد، در صورتى كه از آن تخلّف شود، و مطابق آن عمل نگردد، علاوه
بر گناه و مجازات اخروى، كفّاره نيز دارد. و كفّاره آن سير كردن شكم ده فقير، يا
پوشانيدن ده نيازمند برهنه است. و در صورتى كه قادر بر هيچ يك از دو مورد فوق
نباشد، بايد سه روز روزه بگيرد. و جالب اينكه اگر سوگند خود را مقيّد به زمان و
مكان خاصّى ننمايد، در هر نوبت كه با آن مخالفت كند بايد كفّاره مذكور را بپردازد.
بنابراين در كارهاى اجتماعى، مثل نمايندگان مجلس كه در ابتداى دوره نمايندگى خويش
قسم ياد مىكنند كه به نظام و مردم خيانت نكنند، و وظايف نمايندگى خويش را به نحو
احسن انجام دهند، اگر برخلاف اين قسم عمل كنند بايد كفّاره دهند، و چنانچه در طول
دوره نمايندگى بطور مكرّر از سوگند مذكور تخلّف
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 41