responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 154

نمى‌شوند. درختانى كه در معرض طوفانهاى شديد هستند، با تقويت ريشه‌هاى خويش به مبارزه با طوفانها مى‌پردازند. اگر دقّت كنيم برگ معدود درختانى كه در دل كوير خشك و سوزان قامت بر افراشته، نسبت به درختانى كه در كنار نهرها و رودخانه‌ها وجود دارد پهن‌تر، و لايه‌اى از كرك روى آن را گرفته است. اين، عامل دفاعى اين درخت در برابر كم آبى، و گرماى طاقت فرساى كوير است، تا بتواند مدّت بيشترى مختصر آبى كه در طول سال نصيبش مى‌شود را حفظ كند. بنابراين، چنين درختى نيز در مقابل بى‌آبى مبارزه مى‌كند.

تمام جانداران نوعى سلاح طبيعى دفاعى در اختيار دارند؛ يكى مثل آهو قدرت بالايى براى فرار دارد، ديگرى همچون گرگ دندانهاى تيزى جهت دفاع دارد، برخى با شاخهاى خود به مبارزه مى‌پردازند، جوجه تيغى با تيغ‌هاى موجود بر سطح بدنش از خود دفاع مى‌كند، برخى با نيش زهردار و دردآور محافظ خود هستند، و خلاصه هر حيوانى وسيله دفاعى مناسبى در اختيار دارد.

خداوند متعال در بدن ما انسانها نيز نيروهاى دفاعى قوى و وظيفه‌شناسى را خلق كرده، كه اگر نبود آدمى بسرعت انواع بيماريها را در خود جمع مى‌كرد.

ميليونها ميليون سرباز فداكار، بنام گلبولهاى سفيد خون، وظيفه دفاع از جسم ما را بر عهده دارند، زيرا در طول شبانه روز ميكروبها و ويروسهاى فراوانى از طريق آب، غذا و اكسيژن وارد بدن ما مى‌شود. ممكن است در آنِ واحد در درون خون ما ميكروب مالاريا، حصبه، سرطان و انواع ديگر ميكروبها باشد، امّا آنچه باعث مى‌شود مبتلا به بيمارى نشويم فداكارى گلبولهاى سفيد است. آيا كار گلبولها خشونت است؟

آيا هيچ عقل و منطقى آنها را به اين اتّهام متّهم مى‌كند؟ كسانى كه پيوند كليه مى‌زنند بايد تا مدّتى در يك اطاق كاملًا استرليزه كه تمام محيط آن بدون ميكروب است تنها بسر ببرند، حتّى كسانى كه مى‌خواهند با او ملاقات كنند بايد با لباس مخصوص و ماسك ويژه و در شرايط خاص به عيادتش بروند. علّت اين كار آن است كه بدن در مقابل كليه جديد، كه آن را بيگانه مى‌داند، مقاومت مى‌كند و براحتى آن را نمى‌پذيرد.

نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 154
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست