responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 155

بايد مدّتى بگذرد تا به آن عادت كند و حساسيّت از بين برود. پزشكان براى اينكه در اين مدّت گلبولها خيلى مقاومت نكنند، با داروهاى مخصوص آنها را ضعيف مى‌كنند، بدين جهت سيستم دفاعى بدن ضعيف مى‌شود و نياز به مراقبت ويژه دارد.

اهميّت كار گلبولهاى سفيد آن قدر فراوان است كه اگر يك روز اعتصاب كنند، يا عوامل داخلى يا خارجى آنها را تضعيف كند، دشمن (كه همان ميكروبها و ويروسهاست) بر بدن مسلّط مى‌شود. نيروى دفاعى هر شخص يا جمعيّتى تضعيف شود، دشمن بر او مسلّط مى‌گردد. بنابراين ما براى جلوگيرى از تسلّط و نفوذ دشمن، ناچاريم آيات جهاد و شهادت را در متن زندگى خود وارد كنيم، تا در سايه آن همواره نيروى دفاعى ما آماده مبارزه با دشمن باشد. خلاصه اينكه دفاع يك قانون طبيعى است، و خشونت محسوب نمى‌شود.

ابرمرد جهاد و شهادت!

نقش جهاد و سپس شهادت حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام در شكل‌گيرى و پيشرفت اسلام به قدرى زياد بود كه به جرأت مى‌توان گفت بدون آن ظاهراً اسلام سر نمى‌گرفت، و توفيق مهمى كسب نمى‌كرد. به يك نمونه آن توجّه كنيد:

جنگ احد كه بر اثر بى انضباطى و دنياپرستى جمعى از لشكريان اسلام منتهى به شكست سربازان اسلام شد، ميدان آزمايش سختى براى راست قامتان با ايمان بود.

دشمن از همان نقطه‌اى كه سربازان بى‌انضباط مسلمان مأموريّت خود را ترك كرده بودند، بر سپاهيان اسلام يورش برده، آنها را محاصره كرد. عدّه‌اى به شهادت رسيدند، و عدّه‌اى فرار را بر قرار ترجيح دادند، و براحتى در اين آزمايش سرافكنده شده، و بعداً مورد سرزنش و مذمّت برخى از آيات قرآن قرار گرفتند. على عليه السلام مى‌گويد: به اطرافم نگاه كردم هيچ كس را نديدم؛ حتّى پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله! با خود گفتم: ممكن است برخى از مسلمانان ضعيف الايمان فرار كنند، ولى پيامبر صلى الله عليه و آله هرگز فرار نمى‌كند، امّا نمى‌دانم در كجاى ميدان است. من بايد به تكليفم عمل كنم. غلاف شمشير را شكستم‌

نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 155
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست