responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 112

شرح و تفسير

سوگندهاى پنجگانه‌اى كه در اين سوره به كار رفته همه سربسته و مبهم است، به گونه‌اى كه بدون تفكّر و انديشه نمى‌توان به مضمون آن پى برد. گويا خداوند متعال اراده كرده مخاطبان قرآن بيشتر تفكّر و انديشه نموده، و از اين نعمت بى‌بديل الهى استفاده بيشترى ببرند. در هر حال، دانشمندان در مورد مضمون اين قسمها نظريّات مختلفى ارائه داده‌اند، كه عمده آن سه تفسير است. به اين سه تفسير توجّه كنيد:

تفسير اوّل: زندگى بنى‌اسرائيل‌

تمام اين سوگندها مربوط به زندگى بنى‌اسرائيل است. توضيح اينكه:

منظور از «طور» همان كوه طورى است كه حضرت موسى بن عمران عليه السلام به آنجا رفت، و در آن مكان وحى بر وى نازل شد، و پس از دريافت وحى، به سوى قومش بازگشت، و پيام خداوند را به مردم رساند. گفته مى‌شود كوه طور، كوه كوتاه و كوچكى بوده كه به خاطر نزول وحى عظمت و قداست پيدا كرده، وگرنه خود كوه داراى عظمت ظاهرى نمى‌باشد. برخى معتقدند اين كوه در نجف واقع شده است.

و امّا منظور از كتاب مسطور همان «تورات» است كه در كوه طور بر حضرت موسى عليه السلام نازل شده است.

معتقدان به تفسير اوّل «بيت المعمور» را به بيت المقدّس كه محلّ مأموريت حضرت موسى عليه السلام، و پايگاه بنى‌اسرائيل بوده تفسير نموده‌اند.

و امّا «سقف مرفوع» همان چيزى است كه در آيات ديگر قرآن مجيد، از جمله آيه 171 سوره اعراف به آن اشاره شده است. توجّه كنيد:

« «وَإِذْ نَتَقْنَا الْجَبَلَ فَوْقَهُمْ كَأَنَّهُ ظُلَّةٌ وَظَنُّوا أَنَّهُ وَاقِعٌ بِهِمْ خُذُوا مَا آتَيْنَاكُمْ بِقُوَّةٍ وَاذْكُرُوا مَا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ»؛ و (نيز به خاطر بياور) هنگامى كه كوه را همچون سايبانى بر فراز آنها بلند كرديم، آن چنان كه گمان كردند بر آنان فرود مى‌آيد؛ (و در همين حال از آنها پيمان گرفتيم و گفتيم:) آنچه را (از احكام و دستورها) به شما داده‌ايم با قوّت (و

نام کتاب : سوگندهاى پر بار قرآن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 112
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست