نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 497
فضا سازى فرهنگى براى اقتصاد اسلامى
مقدّمه:
در اسلام رابطه بسيار نزديكى ميان نماز و زكات، مسجد و اقتصاد و نماز جمعه و
بازار (مركز اقتصادى جامعه در عرف آن زمان) است، به طورى كه در اغلب آيات قرآن
مربوط به زكات هميشه «اتُوا الزَّكَاةَ» در كنار «أَقِيمُوا
الصَّلَاةَ»[1] قرار
گرفته است و در سوره جمعه از تجّار و بازاريان و خريداران مىخواهد كه ساعتى
معاملات را رها سازند و به نماز جمعه بشتابند. تحت تأثير قرآن و دستورهاى پيامبر
اكرم صلى الله عليه و آله و امام على عليه السلام است كه مىبينيم چگونه مساجد
جمعه آن چنان به بازار پيوسته كه در تمام شهرهاى اسلامى مسجد جمعه به منزله رأس
شهر و بازار به منزله ستون فقرات آن است. از سويى، مسجد با دايره زكات و
بيتالمال، بازاريان را در برابر ورشكستگى به عنوان «والغارمين» بيمه مىكند، و از
سوى ديگر با دايره حسبه بر كار بازاريان نظارت دارد و با دايره امور قضايى به
اختلافات و دعاوى بازاريان رسيدگى مىكند.
و رهبر اسلامى چون امام على عليه السلام قبل از رسيدگى به امور مملكت عظيم و
پهناور، هر روز از بازار ديدن به عمل مىآورد. [2]
به علاوه، مسجد جامع و ساير مساجد كنار بازار با برنامههاى سخنرانى و درس و
بحث و خطبههاى نماز جمعه سطح فرهنگ بازاريان را بالا مىبرد و از مسائل حقوقى،
سياسى و اقتصادى آگاهشان مىسازد.
صفوف نماز جمعه و جماعت، افراد غنى و فقير، زكات دهنده و زكات گيرنده را در
كنار هم گرد مىآورد و نذورات، كفّارات، صدقات و فطريه را جمع آورى مىكند و به
مستحقان آن مىرساند و در نتيجه روح عداوت و خصومت و حسادت وبىاعتمادى آنان را
تبديل به اعتماد، صفا وصميميت، تعاون، همكارى و ايثار مىگرداند و در واقع مردم را
از تجارت دنيوى به تجارت اخروى صعود مىدهد.