نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 435
اقتصادى در جامعه، گروهى از دنياپرستان را به جمع اموال و تكاثر آن دعوت
مىكند و بدين وسيله با راكد گذاشتن بخشى از ثروت باعث خروج آن از چرخه توليد و
اقتصاد مىشوند.
روشن است كه ثروت اندوز با كمترين احساس ناامنى اقتصادى محتاطانه عمل مىكند و
تا به بازگشت سرمايه و سوددهى آن اطمينان حاصل نكند آن را در مسير چرخه توليد قرار
نمىدهد.
شيطان نيز در القاى خوف از فقر و ورشكستگى بيكار نمىنشيند و پيوسته اين خطر
را در پيش روى آنان بزرگ جلوه مىدهد: «إِنَّمَا
ذَلِكُمْ الشَّيْطَانُ يُخَوِّفُ أَوْلِيَاءَهُ».[1]
در سوره بقره پس از تأكيد فراوان به انفاق مىفرمايد: « «الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ»؛ شيطان، شما را (به هنگام انفاق) وعده فقر و تهيدستى مىدهد». [2]
در حديثى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله تعبير عجيبى در اين زمينه آمده
است:
«ما يخرج رجل شيئاً من الصدقة حتّى يفكّ عنها لِحْيَىْ سبعين شيطان
؛ هيچ كس چيزى را به عنوان صدقه از مال خود خارج نمىكند مگر آنكه آن را از دو
فكّ هفتاد شيطان رهايى بخشد». [3] گويا شياطين با چنگ و دندان خود، اموال را مىگيرند و به
آسانى اجازه نمىدهند در راه خدا به نيازمندان انفاق شود و اين چنگ و دندان همان
توهّم فقر وناامنىهاى اقتصادى است.
و. فراموشى روز واپسين
چيزى كه بسيارى از رذائل چون حرص، طمع و آرزوهاى دراز، از آن ناشى مىشود،
رذائلى كه هر يك در كشاندن انسان به مال اندوزى نقش بسزايى دارند.
اميرمؤمنان على عليه السلام مىفرمايد:
«من لهج قلبه بحبّ الدنيا إلتاط قلبُهُ منها بثلاث: همّ لايُغِبُّهُ و حرصٍ
لايتركُهُ وأمَل لايُدرِكُهُ
؛ هر كس دلش به عشق دنيا شيفته شد قلب او با سه چيز گره خواهد خورد:
اندوهى كه او را رها نسازد، حرصى كه او را ترك نكند، و آرزويى كه هرگز به آن
نرسد». [4]
قرآن مجيد در وصف «وليد بن مغيره» (آن ثروتمند مغرور مكه كه مشركان در مسائل
مهم با او مشورت مىكردند) مىفرمايد: «
«وَجَعَلْتُ لَهُ مَالًا مَّمْدُوداً ... ثُمَّ يَطْمَعُ أَنْ أزيد»؛ من براى او مال گسترده و فراوانى قرار دادم (ولى او به
جاى شكر و سپاس) باز هم طمع دارد كه بر نعمتهايش بيفزايم». [5]
اين حالت منحصر به «وليد» نيست، بلكه همه دنياپرستان بدين گونهاند؛ اگر انسان
دنياپرست هفت اقليم را زير نگين خود بگيرد باز در بند اقليمى ديگر است و هرگز عطش
او فرو نمىنشيند.
در عبارتى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مىخوانيم:
«حرام على كلّ قلب يُحبّ الدنيا أن يفارقه الطمع
؛ حرام است بر دنياپرستان كه طمع آنها را رها كند». [6]