نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 18
2. اقتصاد
كنونى بدون زير پا گذاردن تمام ارزشهاى اخلاقى به جايى نمىرسد و عامل شكست و- به
اصطلاح- پاشنه آشيل آن نيز همين است.
3. اصول حاكم
بر اقتصاد جهان عامل اصلى غالب جنگها و خونريزىها و ناآرامىهاى عصر ماست و با
ادامه آن جهان هرگز روى آرامش نخواهد ديد و حديث معروف اسلامى «حب الدنيا رأس كل خطيئة»
كاملًا در آن نمايان است.
4. ما
معتقديم اقتصاد اسلامى كه تار و پودش با مسائل اخلاقى همراه است و عدالت را پايه
اصلى خود قرار مىدهد مىتواند اين بنبستها را بشكند و به ناآرامىها پايان دهد
و صلح و امنيت را به جهان باز گرداند.
متأسفانه
بسيارى از كشورهاى اسلامى تعليمات اسلام را در مباحث اقتصادى رها كرده و چشم و گوش
بسته راه مكتبهاى اقتصادى غرب را كه به تمام معنى مادى است پيش گرفته، و ضربات
سنگينى بر پايههاى اقتصاد كشور خود وارد ساخته، وابستگى شديدى به آنها پيدا
كردهاند، همان وابستگى اقتصادى كه سرچشمه وابستگىهاى فرهنگى و سياسى و در واقع
نوعى بردگى گرديده است واين دردى جانكاه و مصيبتى بزرگ براى عالمان اسلام است.
5. نظام
اقتصادى اسلام مبارزه با فقر را يك اصل اساسى به حساب آورده، راه وصول به آن را
مبارزه با ثروتاندوزى از يكسو، و زهد اسلامى به معنى ساده زيستن و پرهيز از
زندگى تجملاتى از سوى ديگر و مبارزه با اسراف و تبذير از سوى سوم، و حركت جدى و
برنامهريزى شده به سوى عدالت و كم كردن فاصله طبقاتى از سوى چهارم مىشمرد، همان
اصولى كه اقتصاد مادى غرب هيچكدام از آنها را به رسميت نمىشناسد و در مسيرى بر
ضد آن حركت مىكند بلكه بر خلافكارىهاى خود لباس قانون نيز پوشانده است.
6. از
ويژگىهاى اقتصاد اسلامى اين است كه نه چنان آزاد و رهاست كه هر فعاليت اقتصادى كه
به «سود بيشتر» و «زحمت كمتر» بيانجامد را مجاز بشمرد و با گرفتن ماليات از مراكز
رسمى قمار و فحشاء و مانند آن، آنها را در حمايت خود قرار دهد و نه چنان بسته است
كه همه منابع توليد را در اختيار دولت قرار دهد و همه را برده و بنده دولت كند.
نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 2 صفحه : 18