1. امير مؤمنان على عليه السلام فرمود: خداوند به بندگانش چنين خطاب كرد:
«أطيعوني فيما أمرتكم به و لا
تعلّمونى بما يصلحكم فانّى أعلم به و لا أبخل عليكم بمصالحكم
؛ اى بندگان من! در اوامر و دستوراتى كه به شما دادهام مرا اطاعت كنيد، زيرا
من بهتر از شما بر مصالح شما آگاهم و در بيان آنچه به مصلحت شماست بخل نمىورزم». [2]
2. رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:
«يا عباد الله أنتم كالمرضى و ربّ
العالمين كالطبيب، فصلاح المرضى فيما يعلّمه الطبيب و يدبّره، لا فيما يشتهيه
المريض و يقترحه، ألا فسلّموا للّه أمره تكونوا من الفائزين
؛ بندگان خدا! شما به منزله بيماران مىباشيد و پروردگار جهان به منزله طبيب،
پس صلاح مريض و مصلحت او در آن دستوراتى است كه طبيب براى وى تشخيص مىدهد، نه در
آن چيزهايى كه مريض علاقه دارد و پيشنهاد مىنمايد. بنابراين تسليم فرمان خدا شويد
تا به پيروزى و كاميابى دست يابيد». [3]
3. در حديث صحيحى از جميل بن درّاج آمده است:
«سألت أبا عبد اللَّه عليه السلام عن
شىء من الحلال و الحرام. فقال: انّه لم يجعل شىء إلّا لشيء
؛ از امام صادق عليه السلام از حلال و حرام سؤال كردم، فرمود: هيچ حكمى بدون
علّت وضع نشده است». [4]
4. در حديثى از امام رضا عليه السلام مىخوانيم: تمام چيزهايى را كه خداوند
مباح كرده به خاطر مصلحت و منفعت بوده و هرچه را حرام كرده به خاطر مفسده و مضرات
و خطرات آن بوده است. مىفرمايد:
«إنّ اللَّه تبارك و تعالى لم يبح
أكلًا و لا شرباً الّا لما فيه من المنفعة و الصلاح، و لم يحرّم إلّا ما فيه من
الضرر و التلف و الفساد
؛ خداوند از خوردنىها و آشاميدنىها چيزى را مباح نكرده مگر اينكه در آن
منفعت و مصلحت بوده و چيزى را حرام نكرده، مگر اين كه در آن ضرر و نابودى و فساد
بوده است». [5]
5. در حديث معروف تحف العقول چنين آمده است:
«و كلّ أمر يكون فيه الفساد ممّا هو
منهىّ عنه من جهة أكله و شربه ... فهذا كلّه حرام و محرّم
؛ هر چيزى كه در خوردن و آشاميدن آن فساد باشد، حرام است». [6]
و از جمله از روايات قسم دوم روايات زير است.
1. دكتر وهبه زحيلى در كتاب خود مىنويسد:
ابن مسعود از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل مىكند، كه درباره فلسفه
ازدواج فرمود:
«يا معشر الشباب! من استطاع منكم
الباءة فلْيتزوّج، فانّه اغضّ للبصر، و أحصن للفرج و من لم