نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 409
بعضى از گناهان و تنبّه يافتن باشد.
5. در مورد افراد مسافر و بيمار كه از حكم روزه معاف مىباشند، فلسفه آن را
نفى عسر و حرج ذكر مىكند، مىفرمايد: «
«يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَ لا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ»؛ خداوند راحتى شما را مىخواهد نه زحمت شما را». [1]
6. در مورد فلسفه حرمت خمر و قمار مىخوانيم: « «يَسْئَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَ الْمَيْسِرِ قُلْ
فِيهِما إِثْمٌ كَبِيرٌ»؛ درباره شراب و قمار از تو
سؤال مىكنند، بگو در آنها گناه (و زيان) بزرگى است». [2]
7. در مورد فلسفه تقسيم «فىء» (غنايمى كه بدون جنگ به دست مىآيد) با رعايت
شرايط مخصوص و مصرف آن در مصارف مورد نياز، چنين مىفرمايد: « «كَيْ لا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِياءِ مِنْكُمْ»؛ تا در ميان ثروتمندان شما دست به دست نگردد». [3]
اين آيه يك اصل اساسى و مهم در مسائل اقتصاد اسلامى به شمار مىآيد، و در
جهتگيرى اقتصاد اسلامى كه يكى از مهمترين برنامههاى حيات واقعى جوامع بشرى است
در عين احترام به مالكيّت شخصى و خصوصى، برنامه را آن چنان تنظيم كرده است كه
اموال و ثروتها متمركز و در اختيار گروه و قشر خاصّى قرار نگيرد، بلكه پيوسته در
ميان تمام انسانها دست به دست گردد تا بردهدارى و استعمار از ريشه خشكانيده شود. [4]
از آنچه گذشت بدست آمد كه قرآن در بيان علّت و فلسفه احكام شيوههاى مختلفى را
پيموده است؛ چنانكه نويسنده معاصر «محمّد مصطفى شلبى» در اين باره مىگويد:
«مسلك و منهج قرآن در بيان تعليل
احكام و اسباب آنها غير از روش جديدى است كه دانشمندان معاصر ابداع كردهاند چرا
كه قرآن در مقام بيان علل احكام از شيوههاى مختلفى بهرهبردارى كرده است و در
مسير تعليل و بيان احكام، طريق واحدى را نپيموده است تا اين كه انسانها خسته شوند
و گوشها ملول گردد، بلكه با عبارات متنوّع، گاه مفصّل و گاه مجمل بيان كرده است». [5]
ب) فلسفه احكام از منظر روايات
در احاديث اسلامى تعبيراتى آمده است كه با صراحت و به دو گونه به فلسفه احكام
اشاره مىكند:
نخست رواياتى كه به نحو عام فلسفه احكام را مصالح بندگان معرفى مىكند، و ديگر
رواياتى كه بعضى از مصاديق مصلحت را ذكر مىنمايد.
دكتر وهبه زحيلى- از دانشمندان معاصر اهل سنّت- مىنويسد:
«كثيراً ما يذكر النبيّ صلى الله عليه و آله الحكم معلّلًا إيّاه بما يترتّب
عليه من المصالح الدينيّة و الدنيويّة؛ در موارد زياد
پيامبر صلى الله عليه و آله احكام را توأم با بيان علل و فلسفه آنها كه مربوط به
مصالح دينى و دنيوى بوده، بيان كرده