نام کتاب : دائرة المعارف فقه مقارن نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 1 صفحه : 35
اين نكته،
خصوصاً با ملاحظه روايات فريقين كه ويژگىهايى را براى عنوان «فقيه» ذكر مىكند و
آثار و نشانههايى را براى «فقه» بر مىشمرد، قابل باور است، ويژگىها و
نشانههايى كه قطعاً به صرف آشنايى با احكام حلال و حرام و تفريعات طلاق، لعان،
بيع و اجاره، بدون فراگيرى معارف و معيارهاى اخلاقى، حاصل نمىگردد، نظير:
الف) نگه
داشتن مردم و مخاطبان در حالت خوف و رجا و مأيوس نساختن آنان از رحمت خدا و ايمن
نساختن آنها از مكر و سخط خدا:
(الفقيه كلّ الفقيه من لم يُقنّط النّاسَ من
رحمة اللَّه و لم يُؤْيِسْهم من رَوْح اللَّه عزّ و جلّ و لم يُؤْمِنْهم من مكر
اللَّه). [1]
ب) زهد در
دنيا و رغبت به آخرت به همراه تمسّك به سنّت نبى اكرم:
(إنّ الفقيه حقّ الفقيه الزاهد فى الدنيا،
الراغب في الآخرة، المتمسّك بسنّة النّبى صلى الله عليه و آله)
[2]
و يا زهد در
دنيا و رغبت به آخرت به همراه بصيرت در دين و مداومت بر عبادت پروردگار:
(انّما الفقيه، الزاهد فى الدنيا، الراغب فى
الآخرة، البصير بأمر دينه المداوم على عبادة ربّه). [3]
ج) مخالفت با
بدكاران در راه خدا و آشنايى با حيلهها و آفتهاى نفس خويش:
(لا يفقه العبد كلّ الفقه حتّى يَمقُت النّاس في
ذات اللَّه و حتّى لا يكون أحد أمقت من نفسه). [4]
با اين بيان
روشن مىشود كه در فرهنگ خود اهل بيت عنوان «فقيه اهل بيت» به كسى اطلاق مىشود كه
صرف نظر از بصيرت در مسائل حلال و حرام، از بصيرت در مسائل تفسيرى، كلامى، اعتقادى
و اخلاقى نيز برخوردار باشد و در واقع بايد عناوينى چون «اسلامشناس» و «دينشناس»
را معادل آن دانست.
چنانكه روشن
شده است كه اين عموم و شمول مفهومى، اختصاص به عرصه روايات فريقين ندارد بلكه به
طور كلى، در ادبيات و استعمالات متشرّعين از سلف صالح و عصر صحابه و تابعين نيز،
شايع بوده است، و اين حقيقتى است كه بزرگانى چون شهيد ثانى در
منية المريد[7] و ابو حامد غزالى در احياء
العلوم[8] نيز به آن تصريح كردهاند.
به بيان
ديگر: چنانكه در لسان روايات و ائمّه معصومين عليهم السلام واژه فقه در معناى
قرآنى خود كه همان معناى لغوى است استعمال مىشد، در محاورات و استعمالات متديّنان
و متشرّعان نيز قضيه، چنين بوده؛ بلكه از بعضى نقلها بدست مىآيد كه اين وضعيت تا
عصر امام صادق عليه السلام و شافعى و ابو حنيفه ادامه داشت؛ زيرا تا آن زمان،
[1]. نهج البلاغه،
حكمت 90. ر. ك: كنز العمال، ج 10، ص 181، ح 28943؛
سنن دارمى، ج 1، ص 89 از امير مؤمنان على عليه السلام.
[2]. كافى،
ج 1، ص 70، ح 8 از امام باقر عليه السلام.