responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : تقيه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 11

4- تقيّه مؤمنان راستين‌

چهره ديگرى از تقيّه:

گفتيم «اكثريت» ها در جوامع مختلف معمولًا نيازى به «پنهانكارى‌» و «تقيّه‌» ندارند چرا كه ابتكار عمل در دست آنهاست (خواه اكثريت عددى و كمى باشد يا اكثريت كيفى و بالقوه) اين اقليت‌ها هستند كه به خاطر حفظ موجوديت خويش به سراغ تقيّه مى‌روند.

منتها تقيّه و پنهانكارى با دو هدف متفاوت ممكن است، انجام گيرد.

1- گاهى به اين صورت است كه از ترس و وحشت عقيده باطنى خود را كتمان مى‌كنند و از صراحت و بيان واقعيت‌ها اجتناب مى‌ورزند مبادا منافع شخصى و زودگذرشان به خطر بيفتد.

2- شكل ديگر مسأله آن است كه به عنوان يك روش حساب شده براى جلوگيرى هر چه بيشتر از استهلاك نيروها، و ذخيره كردن آنها براى ضربه نهايى، انجام مى‌گيرد در اين‌جا نيز همان پنهان‌كارى و اخفاى عقيده و كتمان چهره واقعى مطرح است.

اما نه از روى «ترس‌» و نه بخاطر منافع زودگذر شخصى بلكه از روى «عقل‌» و به عنوان بهره‌گيرى بيشتر از نيروهاى ارزنده و انقلابى.

البتّه اين تفاوت با «حرف» و «سمبل كارى» و «ادعا» درست نمى‌شود يك تفاوت جوهرى و عمقى است.

تقيّه در شكل اوّل، نشانه ضعف ايمان و زبونى و حقارت و عدم رشد كافى است، و در شكل دوّم دليل هوشيارى، بيدارى، سازمان يافتگى؛ وجود برنامه پيشرفته و آشنايى به اصول مبارزه صحيح است، و توجه به اين دو شكل متفاوت مى‌تواند پاسخگوى تمام اشكال‌هايى كه در اين زمينه وجود دارد، بوده باشد.

***

اكنون به نمونه ديگرى از آيات قرآن در اين باره توجه كنيد.

در سوره «آل عمران» آيه 28 مى‌خوانيم:

«لَا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَمَنْ يَفْعَلْ ذَلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِى شَىْ‌ءٍ إِلَّا أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقَاةً وَيُحَذِّرُكُمْ اللَّهُ نَفْسَهُ وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ»

. اين آيه مربوط به دورانى است كه مسلمانان سيطره خود را بر شبه جزيره عربستان تثبيت نكرده بودند، و هنوز در يك شكل دفاعى، به سر مى‌بردند، در اين هنگام اسلام از همه مسلمانان خواست كه روش مجامله‌كارى با كفار و پيوندهاى دوستى زمان جاهليّت را كنار بگذارند تا صفوف آنها از بيگانگان و دشمنان اين مكتب مشخص شود.

لذا در جمله اوّل آيه مى‌گويد:

نام کتاب : تقيه نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 1  صفحه : 11
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست