گشوده شده، اما از روى كبر و غرور و عناد و لجاج، آگاهانه به مخالفت برخاستند.
مقدم داشتن «اهل كتاب» بر «مشركان» در اين آيه نيز، ممكن است به خاطر اين باشد كه، آنها داراى كتاب آسمانى، علما و دانشمندان بودند و نشانههاى پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله در كتب آنها صريحاً آمده بود، بنابراين مخالفت آنها زشتتر و بدتر بود.
***
در آيه بعد، به گروه دوم كه نقطه مقابل آنها هستند و در قوس صعودى قرار دارند اشاره كرده، مىفرمايد: «كسانى كه ايمان آوردند و اعمال صالح انجام دادند، آنها بهترين مخلوقات خدا هستند» «إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ».
***
آن گاه، پاداش آنها را در چند جمله كوتاه، چنين بيان مىكند: «جزاى آنها نزد پروردگارشان باغهاى بهشت جاويدان است كه نهرها از زير درختانش پيوسته جارى است، در حالى كه هميشه در آن مىمانند» «جَزاؤُهُمْ عِنْدَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الأَنْهارُ خالِدينَ فيها أَبَداً».
«هم خدا از آنها خشنود است و هم آنها از خدا خشنود» «رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ».
«و اين مقام والا و پاداشهاى مهم و بى نظير از آن كسى است كه از پروردگارش بترسد» «ذلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ».
قابل توجه اين كه: در مورد مؤمنان، سخن از انجام اعمال صالح نيز به ميان آمده، كه در حقيقت ميوه درخت ايمان است، اشاره به اين كه: ادعاى ايمان به