53- پس كدامين نعمتهاى پروردگارتان را انكار مىكنيد؟!
54- اين در حالى است كه آنها بر فرشهائى تكيه كردهاند با آسترهائى از ديبا و ابريشم، و ميوههاى رسيده آن دو باغ بهشتى در دسترس است!
55- پس كدامين نعمتهاى پروردگارتان را انكار مىكنيد؟!
تفسير:
دو بهشت در انتظار خائفان
در اين آيات، دوزخيان را به حال خود رها كرده، به سراغ بهشتيان مىرود، و از نعمتهاى دلپذير، بىنظير و شوقانگيز بهشت، قسمتهائى را بر مىشمرد، تا در مقايسه با كيفرهاى شديد و دردناك دوزخيان، اهميت هر كدام روشنتر گردد.
مىفرمايد: «براى كسى كه از مقام پروردگارش بترسد دو باغ بهشت است» «وَ لِمَنْ خافَ مَقامَ رَبِّهِ جَنَّتانِ».
«خوف از مقام پروردگار» يا به معنى خوف از مواقف قيامت و حضور در پيشگاه او براى حساب است، و يا به معنى خوف از مقام علمى خدا و مراقبت دائمى او نسبت به همه انسانها است. «1»
تفسير دوم، مناسب چيزى است كه در آيه 33 سوره «رعد» آمده كه مىفرمايد: أَفَمَنْ هُوِ قائِمٌ عَلى كُلِّ نَفْسِ بِما كَسَبَتْ: «آيا كسى كه بالاى سر همه ايستاده حافظ و مراقب اعمال همگان است، همچون كسى است كه اين صفت را ندارد»؟
و متناسب با حديثى است كه از امام صادق عليه السلام مىخوانيم كه فرمود: مَنْ عَلِمَ أَنَّ اللَّهَ يَرَاهُ، وَ يَسْمَعُ مَا يَقُولُ، وَ يَعْلَمُ مَا يَعْمَلُهُ مِنْ خَيْرٍ أَوْ شَرٍّ، فَيَحْجُزُهُ ذَلِكَ