ممكن است اين تفسير، به معنى فوق بازگردد؛ چرا كه حالت شك و ترديد معمولًا سرچشمه اضطراب و پريشانى است، همچنين حوادث پيش بينى نشده، نيز نوعى اضطراب و شك و ترديد با خود همراه مىآورد، و به اين ترتيب، همه اين مفاهيم به ريشه «شك و ترديد» كه در اصل معنى اين واژه آمده منتهى مىشود.
و به تعبير ديگر، براى «ريب»، سه معنى ذكر شده: شك، اضطراب، حوادث، و اينها لازم و ملزوم يكديگرند.
***
به هر حال، آنها به اين دل خوش مىكردند كه حوادثى پيش آيد، و طومار عمر پيامبر صلى الله عليه و آله در هم پيچيده شود، و آنها به گمان خود از اين مشكل بزرگى كه دعوت آن حضرت در سراسر جامعه آنان به وجود آورده بود، رهائى يابند.
قرآن، با يك جمله پر معنى و تهديد آميز به اين كوردلان معاند پاسخ مىدهد و مىفرمايد: «بگو انتظار بكشيد كه من هم با شما انتظار مىكشم»! «قُلْ تَرَبَّصُوا فَإِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُتَرَبِّصِينَ».
شما در انتظار تحقق پندارهاى خامتان باشيد! من هم در انتظار عذاب الهى براى شما هستم!
شما در انتظار اين باشيد كه با مرگ من، بساط اسلام برچيده شود، و من نيز به يارى پروردگار در اين انتظارم كه در حياتم، آئين اسلام جهانگير گردد، و بعد از من نيز به راه خود ادامه دهد و جهانى و جاودانى شود!
آرى، شما متكى به خيالات و پندارهايتان هستيد، و من متكى به لطف خاص پروردگار.
***