آيات آينده باشد.
***
نكتهها:
1- امتيازات پيامبران
در اينجا سؤالى پيش مىآيد كه: اين امتياز ذاتى اگر چه آنها را مجبور به پيمودن راه حق نمىكرد، و با مسأله اختيار و اراده منافات نداشت، ولى باز يك نوع تبعيض محسوب مىشود.
در پاسخ بايد گفت: يك آفرينش آميخته با نظام صحيح چنين تفاوتى را ايجاب مىكند (دقت كنيد).
مثلًا بدن انسان يك آفرينش منظم است و براى تأمين اين نظام تفاوتهائى در ميان اعضاء بايد باشد، اگر تمام سلولهاى تن انسان به ظرافت سلولهاى شبكيه چشم.
يا به استحكام و قدرت سلولهاى استخوان ساق پا.
يا به حساسيت سلولهاى مغز.
يا به تحرك سلولهاى قلب باشد، مسلماً سازمان بدن به هم مىريزد بلكه بايد سلولهائى همچون مغز در بدن باشد، و رهبرى عضلات و اعضاء بدن را بر عهده بگيرد و سلولهاى محكم استخوانى استقامت بدن را حفظ كند، سلولهاى ظريف و حساس از كوچكترين حوادث آگاه گردد، و سلولهاى متحرك جنبش بيافريند.
هيچ كس نمىتواند بگويد: چرا همه بدن مغز نيست، و يا مثلًا در گياه چرا همه سلولها به ظرافت و لطافت و زيبائى گلبرگها نمىباشند؛ زيرا چنين وضعى ساختمان گياه را به كلى دستخوش فنا و نيستى مىكند.