نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 9 صفحه : 195
شوند؛ و براى حفظ جان خويش، از جان او چشم بپوشند؛ زيرا هيچگونه تشنگى و
خستگى و گرسنگى در راه خدا به آنها نمىرسد و هيچ گامى كه موجب خشم كافران مىشود
بر نمىدارند، و ضربهاى از دشمن نمىخورند مگر اينكه به خاطر آن عمل صالحى براى
آنها نوشته مىشود؛ زيرا خداوند پاداش نيكوكاران را ضايع نمىكند و هيچ مال كوچك
يا بزرگى را (در اين راه) صرف نمىكنند و هيچ سرزمينى را (به سوى ميدان جهاد يا در
بازگشت) نمىپيمايند جز اينكه براى آنها نوشته مىشود؛ تا خداوند آن را به عنوان
بهترين اعمالشان، پاداش دهد». [1]
سپس امام عليه السلام در ادامه اين سخن به انگيزه دشمنان براى جنگ با او اشاره
مىكند تا سربازانش به حقيقت امر آشنا گردند؛ عرضه مىدارد: «خداوندا كينه نهانى
اين گروه آشكار شده و ديگهاى دشمنى و عداوت در سينه آنان به جوش آمده است»؛ (اللَّهُمَّ قَدْ صَرَّحَ مَكْنُونُ الشَّنَآنِ، وَ
جَاشَتْ [2]
مَرَاجِلُ [3]
الْأَضْغَانِ). [4]
اشاره به اينكه اينها همان كينههاى عصر جاهليّت و زمان پيامبر اكرم صلى الله
عليه و آله است كه در زمان پيروزى آن حضرت همه را مخفى داشتند و به ظاهر مسلمان
شدند ولى كينه و عداوت را در دل پنهان مىكردند و اين منافقان بعد از زمان حيات
پيامبر صلى الله عليه و آله زمينه را براى آشكار ساختن آن كينهها مناسب ديدند.
چه كسى انكار مىكند كه معاويه، فرزند دشمن شماره يك پيغمبر صلى الله عليه و
آله ابوسفيان و هند معروف به جگرخوار است و همدستان او گروهى از منافقان و دشمنان
اسلام در عصر ظهور اسلام و يا فرزندان آنها بودند و احقاد بدريّه و حنينيّه و غير
آن را در برابر امام عليه السلام بروز دادند.
[2]. «جاشت» از ريشه «جيش» بر وزن
«عيش» به معناى جوشيدن و به غليان آمدن است. اين واژه در غليان ظاهرى اشيا و يا
غليان معنوى و درونى؛ مانند غليان غم و غصه در درون سينهها اطلاق مىشود.
[3]. «مراجل» جمع «مرجل» بر وزن
«منبر» به معناى ديگ است.