ممكن است قرار گرفتن «آلاء» در مقابل «نعم» اشاره به نعمتهاى معنوى در مقابل
نعمتهاى مادى باشد. سپس به معرفى خداوندى كه حمد و ستايش او را كرده مىپردازد و
او را با پنج وصف مهم ياد مىكند كه هريك به تنهايى مىتواند انگيزه حمد و ستايش
باشد، مىفرمايد: «همان خداوندى كه حلمش عظيم است و به همين دليل (از خطاكاران) در
مىگذرد و در آنچه حكم كرده و فرمان داده دادگر است و از آينده و گذشته باخبر،
خداوندى كه به علم خود آفريدگان را ابداع كرده، و با حكمش آنها را ايجاد نموده
است»؛ (الّذي عظم حلمه فعفا، و عدل في كلّ ما قضى،
و علم ما يمضي و ما مضى، مبتدع الخلائق بعلمه، و منشئهم بحكمه).
اين اوصاف پنجگانه كه از فزونى حلم خداوند آغاز مىشود و به آفرينش خلايق و
ابداع كائنات منتهى مىگردد، مهمترين بخش از صفات خداست كه شامل علم و قدرت و
عدالت و لطف و مرحمت است.
آنگاه به اين حقيقت اشاره مىكند كه آفرينش خداوند بدون هيچگونه سابقه تعلم،
تجربه و مشورت است، مىفرمايد: «بىآنكه (در اين كار) از كسى پيروى كند و يا
آموزشى ببيند، و يا از نمونهاى كه از آفريننده حكيمى صادر شده باشد الگو پذيرد،
يا خطايى براى او پيش آيد (و از خطاى خود تجربه آموزد) و نه جمعيّتى حضور داشته
باشند (كه با آنها مشورت كند يا از آنان كمك گيرد»؛ (بلا اقتداء و لا تعليم، و لا احتذاء [2] لمثال صانع حكيم، و لا إصابة خطإ، و لا حضرة ملإ).
در واقع كسى كه در صنعت خود از ديگرى الهام مىپذيرد، ممكن است از يكى از پنج
طريق زير باشد: