نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 7 صفحه : 224
الهى براى آماده ساختن آن براى زندگى انسانها اشاره كرده، مىفرمايد: «خداوند
ميخهاى زمين را محكم نمود و سدهايى در آن ايجاد نمود، چشمههايش را جارى ساخت و
درّههايش را (براى جريان سيلابها) شكافت. آنچه را بنا نمود هرگز سست نشد و هرچه
را قوت بخشيد ناتوان نگشت»؛ (أرسى
أوتادها، و ضرب أسدادها [1]، و استفاض عيونها، و خدّ [2] أوديتها؛ فلم يهن ما بناه، و لا ضعف ما قوّاه).
جمله اوّل اشاره به آيات متعددى است كه در قرآن درباره كوهها آمده و خداوند
آنها را به منزله ميخهاى زمين قرار داده تا از لرزهها و بىقراريها زمين را نجات
دهد. در سوره نبأ مىخوانيم: « «وَ
الْجِبالَ أَوْتاداً» خداوند كوهها را ميخهاى
زمين قرار داد». [3] و [4]
از آنجا كه يكى از آثار كوهها اين است كه به صورت سدى در مقابل سيلابها و
تندبادها درمىآيد از آن تعبير به «اسداد» فرموده است. با توجه به اينكه خلل و فرج
كوهها و فضاهاى خالى در گوشه و كنار آنها سبب ذخيره آب و سپس جارى شدن چشمهها
مىگردد و نيز شكافهاى كوهها كه سبب پيدايش درهها و هدايت آب باران به جلگهها و
درهها مىشود روى اين دو مسئله نيز تكيه فرموده است.
آنگاه در پى بيان ربوبيت و تدبير خداوند كه از صفات فعل اوست به سراغ صفات
ذات مىرود و به علم و قدرت و وحدانيت خداوند با تعبيرهاى بسيار عميق و دلنشين
اشاره كرده، مىفرمايد: «او با سلطه و عظمتش بر ظاهر آن سلطه دارد و با علم و
آگاهيش از درون آن باخبر است. با جلال و عزتش بر همه چيز مسلط است و چيزى از قلمرو
قدرتش بيرون نيست. هرگز موجودى از فرمانش سر نمىپيچد تا بر او چيره گردد و هيچ
شتاب
[2]. «خدّ» در اصل از خدّ انسان گرفته
شده كه به معناى دو فرورفتگى واقع در دو طرف بينى است. سپس به گودالها و شكافهاى
وسيع و عميق در زمين اطلاق شده است و در خطبه بالا به در معناى شكافتن به كار رفته
است.