نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 545
و تجتنبوا هذه).
امام عليه السّلام به اين نكته اشاره مىكند كه سستى و كوتاهى در پذيرش مواعظ
الهى و انجام دادن واجبات و ترك محرّمات با هيچ بهانهاى مقبول نيست؛ چرا كه
خداوند نسبت به همه اتمام حجّت كرده و راه قبح عقاب بلا بيان را با بيان روشن خود
بسته است.
سپس به پاسخ اشكالات مقدّرى مىپردازد؛ مىفرمايد: « (اگر مشاهده مىكنيد كه
اطاعت امر و نهى خدا مشكلاتى دارد، جاى تعجب نيست) زيرا رسول خدا صلّى اللّه عليه
و آله مىفرمود:
بهشت در ميان ناراحتىها و دوزخ در ميان شهوات پيچيده شده» (فإنّ رسول اللّه- صلّى اللّه عليه و آله- كان يقول: «إنّ
الجنّة حفّت [1]
بالمكاره، و إنّ النّار حفّت بالشّهوات»).
و در ادامه اين سخن براى تأكيد و توضيح بيشتر كلام رسول خدا صلّى اللّه عليه
و آله مىفرمايد:
«بدانيد هيچ طاعتى نيست جز اين كه
انسان آن را با ناراحتى انجام مىدهد و هيچ معصيتى نيست جز اين كه با شهوت (و علاقه)
مرتكب آن مىشود؛ رحمت خدا بر كسى كه خود را از شهوات جدا سازد و هواى نفس را مهار
كند؛ چرا كه جلوگيرى از نفس سركش از مشكلترين كارهاست و اين نفس، همواره به گناه
و هوا پرستى ميل دارد» (و اعلموا أنّه ما من
طاعة اللّه شيء إلّا يأتي في كره، و ما من معصية اللّه شيء إلّا يأتي في شهوة.
فرحم اللّه امرا نزع [2] عن شهوته، و قمع [3] هوى نفسه،
[1] «حفّت» از ماده «حف» (بر وزن كف)
به معناى گرداگرد چيزى را گرفتن است.
[2] «نزع» از ماده «نزع» (بر وزن نبض)
است. اين ماده گاه با «الى» متعدى مىشود و گفته مىشود: «نزع اليه» يعنى به آن
اشتياق پيدا كرد و گاه با «عن» متعدى مىشود و گفته مىشود: «نزع عنه» يعنى از اين
كار خوددارى كرد و در عبارت مزبور در معناى دوّم استعمال شده و در جملههاى بعد
(تنزع الى معصية) به معناى اوّل به كار رفته است. (اين ماده گاه بدون حرف جر متعدى
مىشود و گفته مىشود: «نزع الشىء» يعنى آن را خراب و باطل كرد.
[3] «قمع» از ماده «قمع» (بر وزن منع)
به معناى بازداشتن و مقهور و سركوب كردن است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 6 صفحه : 545