نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 81
و جمله
دوم، اشاره به پيوند اجزاء هر كره نسبت به خود مىباشد. بنابر اين، در ميان دو
جمله بالا هيچ گونه تضادّى نيست. آنجا كه مىفرمايد: فاصلهها را بى آنكه بر چيزى
تكيه داشته باشند نظام بخشيد و در جمله بعد مىگويد: شكافها را به هم پيوند داده
است. چرا كه يكى ناظر به كلّ و ديگرى ناظر به اجزاء است (وحدت ضميرها مشكلى در
اينجا ايجاد نمىكند، چرا كه هر دو به آسمانها بر مىگردد، يكى به مجموعه و ديگرى
به اجزاء). (دقّت كنيد!).
در جمله
سوم، به رابطه در ميان كرات آسمانى كه با هم قرين هستند اشاره مىفرمايد: و
مىگويد: «خداوند آنها و نظاير آنها را به يكديگر مربوط ساخت.» (و وشّج
[1]بينها و بين أزواجها).
اين تعبير
ممكن است اشاره به منظومههاى عالم بالا بوده باشد كه مجموعههايى را تشكيل
مىدهند كه از كرات شبيه به يكديگر تشكيل شدهاند و به اين ترتيب، در اين كلام
كوتاه و پر معنا، هم اشاره به نظمى شده است كه بر هر يك از كرات حاكم است و هم
اشاره به منظومهها و مجموعه عالم بالا. [2]
در چهارمين جمله اشاره به طرق صعود و نزول فرشتگان به آسمانها كرده، مىفرمايد:
«مشكل فرود آمدن فرشتگان را براى ابلاغ فرمان او، و بالا بردن اعمال مخلوقات را به
آسمان آسان نمود». (و ذلّل للهابطين بأمره، و الصّاعدين بأعمال خلقه، حزونة
[3] معراجها).
[1] «و شّج» از مادّه «وشج» (بر وزن نسج) در اصل
به معناى در هم فرو رفتن و مشبّك شدن و در هم پيچيدن است.
[2] بعضى «ازواج» را در اينجا به معناى ارواح
«نفوس فلكيّه» تفسير كردهاند و اشاره به عقيده جمعى از فلاسفه كه براى هر فلكى
روح مجرّد قائلند دانستهاند؛ ولى انصاف اين است كه نه اين نظريّه با دليل روشنى
ثابت شده، و نه جمله بالا دلالت بر چنين چيزى دارد.
[3] «حزونه» (كه معناى مصدرى و اسم مصدرى دارد)
به معناى خشونت است و در خطبه بالا اشاره به مشكلات و سختىها مىباشد.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 81