نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 622
عنوان «خشونت» حذف شود، مشكلى در برابر سلطهگران وجود نخواهد داشت. به همين
دليل، يكى از ويژگىهاى بعضى از مذاهب ساختگى، حذف جهاد از برنامه آنهاست.
به هر حال، اگر در بيان امام عليه السّلام، نخستين واجب از واجبات بعد از
ايمان به خدا و پيامبر، جهاد شمرده شده، دليلش همين است كه بدون جهاد، حيات مكتب
تضمين نمىشود.
در حديثى از على عليه السّلام مىخوانيم: «و اللّه ما صلحت دنيا و لا دين إلّا
به؛ به خدا سوگند! دنيا و دين بدون جهاد سامان نمىگيرد». [1] در بيان سومين واجب مىفرمايد: «همچنين كلمه
اخلاص (و شهادت به يگانگى خدا) كه هم آهنگ با فطرت انسانى است». (و كلمة الإخلاص فإنّها الفطرة).
منظور از «كلمه اخلاص» همان شهادت «لا اله الّا اللّه» است كه عبوديّت و
الوهيّت را مخصوص ذات پاك پروردگار مىكند و هر گونه شرك و بت پرستى را نفى
مىنمايد.
از بعضى از روايات استفاده مىشود كه اخلاص جنبه عملى هم دارد و آن اينكه تنها
به آستان حق روى آورد و از غير او در عمل چشم بپوشد و از ارتكاب گناهان خوددارى
نمايد. در حديثى از امام صادق عليه السّلام مىخوانيم: «من قال لا إله إلّا اللّه
مخلصا دخل الجنّة، و إخلاصه أن يحجزه لا إله إلّا اللّه عمّا حرّم اللّه؛ كسى كه
«لا اله الا اللّه» را با اخلاص بگويد وارد بهشت مىشود و اخلاصش آن است كه «لا
اله الا اللّه» او را از آنچه خدا بر او حرام كرده است، باز دارد». [2] روشن است كسى
كه به سراغ گناهان مىرود، يا تسليم شيطان شده، يا هواى نفس و هر كدام از اين دو
باشد نوعى شرك در عمل محسوب مىشود و با حقيقت اخلاص سازگار نيست.