نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 539
و به اين ترتيب، اين معلّم بزرگ و رهبر آسمانى مخاطبين خود را از خواب غفلت
بيدار و آماده شنيدن سخنان حق مىكند و در ادامه سخن آنها را متوجّه مسئله مرگ و
پايان عمر و بازگشت اعمال مىكند و مىفرمايد: «براى هر اجل و سرآمدى، نوشتهاى
مقرر شده، و براى هر غيبتى، بازگشتى (عمر شما بىپايان مىپذيرد، و اعمالتان در
برابر شما ظاهر مىشود)». (فلكلّ أجل
كتاب، و لكلّ غيبة إياب).
اشاره به اينكه: تصوّر نكنيد عمر شما بى پايان است و هميشه فرصت براى جبران
خطاها وجود دارد و تصوّر نكنيد كه اعمال شما غائب و پنهان مىشود و هرگز به سوى
شما باز نمىگردد؛ مرگ حق است و پيمانههاى عمر، محدود و اعمال انسانها نزد خداوند
محفوظ است.
بنابر اين، منظور از «غائبى كه باز مىگردد»، يا اعمال انسانهاست و يا مرگ
است؛ همانگونه كه در خطبههاى ديگرى از نهج البلاغه نيز اين تعبير ديده مىشود؛
امام عليه السّلام در پايان خطبه 83 مردم را دعوت به توبه و اصلاح خويشتن، قبل از
فرا رسيدن مرگ مىكند و از آن تعبير به «قبل قدوم الغائب المنتظر» مىفرمايد. و
شبيه اين معنا در خطبه 64 نيز ديده مىشود. [1]سپس امام عليه السّلام در ادامه سخن مىفرمايد: «حال كه
چنين است! به سخنان پيشواى الهى خود گوش فرا دهيد، دلهاى خود را نزد او حاضر
سازيد، و هنگامى كه (به خاطر احساس خطر) به شما فرياد مىزند، بيدار شويد». (فاستمعوا من ربّانيّكم، و أحضروه قلوبكم، و استيقظوا إن
هتف [2] بكم).
[1] بعضى از شارحان نهج البلاغه چون
پيوند روشنى براى اين جمله و جملههاى قبل نديدهاند، فرض را بر اين گرفتهاند كه
اين جمله در كلام امام عليه السّلام از جملههاى قبل جدا بوده و مرحوم «سيّد رضى»
به خاطر روش گزينشى، از نقل قسمتهاى وسط صرف نظر كرده است؛ در حالى كه معمول «سيّد
رضى» اين چنين نيست كه جملههايى را بيندازد و جملههاى بعد را با ما قبل پيوند
دهد، بىآنكه اشارهاى به آن (مثلا با كلمه «و منها») نداشته باشد و همانگونه كه
ما در بالا گفتيم: پيوند معنوى اين جمله، با جملههاى قبل كاملا قابل درك است.
[2] «هتف» از مادّه «هتاف» (بر وزن
حباب) به معناى فرياد زدن است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 539