نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 458
شرح و تفسير دست از دامن رهبر الهى خود بر نداريد
در اين بخش از خطبه، امام عليه السّلام به پند و اندرز مردم پرداخته و با
مواعظ شايسته و نكات پر معنا، آنها را اندرز مىدهد و در آغاز براى آماده ساختن
روح و جان آنها مىفرمايد: «اى مردم! چراغ دل خود را از شعله (پر فروغ فكر) واعظ
با عمل، روشن سازيد و ظرف وجود خويش را از آب زلال چشمهاى كه از آلودگىها پاك
است پر كنيد!» (أيّها النّاس، استصبحوا من شعلة مصباح واعظ
متّعظ، و امتاحوا [1] من
صفو عين قد روّقت [2] من
الكدر).
همانگونه كه چراغهاى پر نور، مسير انسان را در تاريكىها روشن مىسازد و از
سقوط در پرتگاه، يا رفتن به بىراهه حفظ مىكند؛ بهرهگيرى از اندرزهاى «واعظ
متّعظ» نيز، در سير و سلوك معنوى و فكرى و اخلاقى، انسان را از انحرافات عقيدتى و
اخلاقى نگاه مىدارد و همانگونه كه آب صاف و خالى از هر گونه كدورت و آلودگى، مايه
حيات جسم انسان و همه موجودات زنده است؛ اندرزهاى شايسته رهروان راه حق، مايه حيات
جان و روح آدمى است.
روشن است كه منظور از اين چراغ هدايت و چشمه آب حيات، وجود خود امام عليه
السّلام است كه مردم حق شناس مىبايست تا زمانى كه دست رسى دارند نهايت استفاده را
از آن حضرت بكنند: افسوس و صد افسوس! كه نكردند و ما امروز بر سر سفره هدايت او
نشستهايم و از گوشهاى از كلمات آن حضرت كه به ما رسيده است، چراغ دل را روشن
مىسازيم و از چشمه زلالش سيراب مىشويم.
در ادامه اين سخن، بندگان خدا را به طور عام مخاطب قرار داده و از تكيه بر
[1] «امتاحوا» از مادّه «متح» به
معناى بالا كشيدن دلو، از چاه آب است.
[2] «روّقت» از مادّه «روق» (بر وزن
فوق) به معناى صاف بودن است و هنگامى كه به باب تفعيل برده مىشود، به معناى تصفيه
كردن مىآيد و «روّقت» به صورت فعل مجهول به معناى تصفيه شده است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 458