نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 39
نكته آيا
راسخان در علم تفسير متشابهات را مىدانند؟
در اينجا
سؤالى مطرح مىشود و آن اينكه مطابق آنچه در اين فراز از خطبه آمده است، امام عليه
السّلام مىفرمايد: راسخان در علم نيز از فهم كنه صفات خدا عاجزند و به عجز خود
اعتراف دارند و اين اعتراف نشانه رسوخ و استوارى آنها در علم است و مىدانيم اين
سخن اشاره به آيه 7 سوره آل عمران است كه مىفرمايد: «وَ ما
يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ وَ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ يَقُولُونَ
آمَنَّا بِهِ كُلٌّ مِنْ عِنْدِ رَبِّنا» و به اين
ترتيب مفهوم آيه چنين مىشود كه: تأويل آيات متشابه قرآن را فقط خدا مىداند و
راسخان در علم در برابر آن اظهار عجز مىكنند. يعنى- به اصطلاح- جمله «و الرّاسخون
...» جمله استينافيه است.
ولى از
سويى در روايات زيادى كه از ائمّه معصومين نقل شده و- شايد بالغ بر سى روايت بشود
آمده است كه «راسخان در علم» ماييم! يعنى از تأويل آيات متشابه با خبريم و به اين
ترتيب «الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ» در آيه،
عطف به «اللّه» خواهد شد.
سؤال اين
است كه اين تضاد را كه بين اين خطبه از نهج البلاغه و آن همه از روايات است، چگونه
حلّ كنيم و به تعبير ديگر: آيا راسخان در علم- به هر معنى كه آن را تفسير كنيم- بر
متشابهات قرآن و اسرار صفات خداوند آشنايى و آگاهى دارند؟ يا آنكه قناعت آنها به
همان علم اجمالى و عدم غور و تعمّق در ماوراى آن، سبب شده كه عنوان «راسخان در
علم» بر آنها اطلاق شود؟
از يك سو،
روايات بىشمارى نظر اوّل را تأييد مىكند و صرف نظر كردن از اين همه روايات بسيار
دشوار است و از سوى ديگر، خطبه بالا با صراحت نظر دوم را دنبال مىكند، و اين چيزى
است كه بسيارى از محقّقان و متفكّران در مسائل اسلامى را حيران ساخته است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 4 صفحه : 39