نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 622
است هنگامى كه صحنه خالى شد، پرچمهاى ضلالت و هلاكت كه همان سركردگان كفر و
نفاق و فسادند، جاى آنها را مىگيرند.
سپس در يازدهمين ويژگى مىفرمايد: «دنياى آن زمان، در برابر اهلش قيافهاى خشن
و در مقابل طالبانش چهرهاى عبوس داشت.» (فهي
متجهّمة [1]
لأهلها، عابسة [2] في
وجه طالبها).
اين تعبير، كنايهاى از شدّت خشونت و نزاع و درگيرى و تنگى معيشت و سختى زندگى
است، چرا كه آرامش و آسايش و راحتى در گرو عدالت اجتماعى و محبّت و برادرى و دوستى
است، چيزى كه در عصر جاهليّت خبرى از آن نبود.
در دوازدهمين و سيزدهمين ويژگى مىافزايد: «در آن زمان كه ميوهاش فتنه بود و
طعامش مردار.» (ثمرها الفتنة، و طعامها الجيفة [3]).
طبيعى است محيطى كه اصولى اين چنين بر آن حاكم باشد، ثمرهاى جز فتنه و غذايى
جز مردار ندارد، تعبير به «جيفه» (مردار) مىتواند اشاره به وضع زندگى مادّى عصر
جاهليّت باشد، چرا كه «مردار» هم گنديده و بدبو، و هم نفرتانگيز است، به يقين
زندگى در چنان محيط متعفّنى نيز نفرتانگيز بود، درآمدهاى آنها غالبا از غارتگرى و
دزدى، يا طرق ديگرى بود كه عقل سليم از آن نفرت دارد. اضافه بر اينكه، در جاهليّت
واقعا گوشت مردار را هم مىخوردند كه قرآن مجيد از آن نهى مىكند و مىفرمايد: «حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ
الْخِنْزِيرِ»، مردار و خون و گوشت خنزير و ... بر شما حرام
شده است. [4]
[1] «متجهّمه» از مادّه «جهم» (بر وزن
فهم) به معناى خشونت و غلظت است و به اشخاصى كه با چهره عبوسى به ديگران نگاه
مىكنند «متجهّم» گفته مىشود.
[2] «عابسه» از مادّه «عبوس» (بر وزن
جلوس) به معناى در هم كشيدن صورت، به خاطر ناراحتى درون است و «عبوس» (بر وزن
مجوس) جنبه وصفى دارد و به كسى گفته مىشود كه اين حالت در او وجود دارد و در خطبه
بالا، كنايه از ناراحتىهاى شديد مردم، در عصر جاهليّت است.
[3] «جيفه» در اصل از مادّه «جوف»
گرفته شده و از آنجا كه مردار معمولا باد مىكند و جوف آن فاسد مىشود، به آن
«جيفه» مىگويند.