نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 611
ديگر اينكه: بعد از پيامبر به عمل اوصياى او نيز اقتدار نمىكنند.
سوم اينكه: ايمان به غيب ندارند.
در اينكه منظور از «ايمان به غيب» چيست؟ در ميان «مفسّران قرآن» و «نهج
البلاغه» گفتگو است. بعضى غيب را اشاره به ذات پاك خداوند مىدانند و برخى اشاره
به قيامت و بعضى اشاره به متشابهات قرآن مىدانند (چون از افكار مردم، غايب است)
ولى برخى براى آن معناى گستردهاى قايل هستند و مىگويند: غيب، تمام امورى است كه
از دائره حسّ انسان بيرون است. بنابراين، تمام معانى گذشته در آن درج است. معناى
اخير از همه مناسبتر به نظر مىرسد.
چهارم اينكه: آنها خود را از عيوب بر كنار نمىدارند و به تعبير ديگر: چون
ملكه عفاف (همان حالتى كه بازدارنده از گناهان است) در آنان وجود ندارد، به آسانى
آلوده هر گناهى مىشوند و به اين ترتيب، هم بناى ايمان آنها ويران است و هم
اعمالشان خراب. بديهى است تزلزل ايمان باعث آلودگى در عمل مىشود، همان گونه كه
آلودگى در عمل، مبانى ايمان را متزلزل مىكند.
سپس در پنجمين و ششمين اوصاف آنها مىافزايد: «آنها پيوسته در درون شبهات عمل
مىكنند و در مسير شهوات گام برمىدارند!»
(يعملون في الشّبهات، و يسيرون في الشّهوات).
تعبير به «في الشّبهات» اشاره به نكته لطيفى است و آن اينكه: آنها اعمال خلاف
خود را در درون مجموعهاى از شبهات پنهان مىكنند، تا مردم از خلافكارى آنان باخبر
نشوند. آنها كمتر سراغ محكمات قرآن و احاديث مىروند، بلكه به عكس سراغ متشابهات
را مىگيرند، در موضوعات خارجيّه نيز از موضوعات روشن، دورى مىكنند و به سراغ
موضوع مشتبه مىروند، چرا كه تنها در اين دايره است كه مىتوانند به اعمال نادرست
خود لباس مشروعيّت بپوشانند.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 611