نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 572
در حالى كه اگر منظور از تئورىها و پيشفرضها، فرضيههاى غير مسلّم و آراى
ظنّى و گمان و تخمين بوده باشد، اين كار سبب از ميان رفتن اصالت وحى و هرج و مرج
در تبيين مسايل الهى خواهد شد و «نور مبين بودن» قرآن و «كشتى نجات بودن» معصومان
را، به كلّى مخدوش مىكند.
و اگر منظور از تئورىها و پيشفرضها، اصول مسلّم علمى و عقلى است، اينها را
نمىتوان «تفسير به رأى» ناميد، اينها «تفسير به عقل» است، ولى افسوس كه
فرصتطلبان، حتّى مسأله «تفسير به رأى» را به ميل خود تفسير مىكنند، تا منابع وحى
را ابزارى براى توجيه خواستههاى خود سازند.
3- بدعتها، سرچشمه انحرافات
امام عليه السّلام در بيان صفات عالمنمايان گمراه، يكى از ويژگىهاى آنها را
در اين خطبه، مسأله بدعتگذارى شمرده است. او مدّعى است، كه من از بدعت دورم در
حالى كه در لابهلاى بدعتها غوطهور است.
مىدانيم «بدعت» آن است كه: «انسان چيزى را كه در دين نيست به عنوان دين
معرّفى كند» و يا «چيزى كه از دين است خارج از دين بشمارد». ولى نوآورىها در
مسايل سياسى و اجتماعى و اقتصادى و زندگى روزمرّه، هرگز بدعت نيست. يا به تعبيرى
ديگر: بدعت گاه در دين است، گاه در غير دين، آنچه حرام و ممنوع است و خطرناك، بدعت
در دين است و آنچه ارزشمند و پسنديده است، نوآورىها در مسايل مختلف زندگى است، بى
آن كه لطمهاى به احكام دين بزند. مثلا پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله به يقين
حجّ تمتّع به جا آورد، يعنى: بعد از اداى عمره، از احرام درآمد و سپس براى حجّ، با
مقدارى فاصله، احرام بست و نيز عقد ازدواج موقّت را
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 572