نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 571
4- فرود آمدن كتاب و سنّت از مقام رهبرى و قرار گرفتن در مقام يك پيرو.
5- تطبيق قوانين آسمانى برخواستههاى انحرافى محيطهاى آلوده.
6- تنزّل مفاهيم نامحدود و جاودانى كلمات وحى و تبديل آنها به افكار محدود و
نارساى انسانها.
7- فراهم نمودن دستاويزهاى زياد براى افراد گمراه و گمراه كننده.
بديهى است تفسير آيات و روايات به عقل، ارتباطى با تفسير به رأى ندارد.
«تفسير به عقل» آن است كه: «از قرائن
قطعيّه عقليّه براى فهم معناى آيات و روايات استفاده شود» مثلا آنجا كه مىفرمايد: «يَدُ اللَّهِ فَوْقَ أَيْدِيهِمْ»[1] قراين قطعيّه عقليّه مىگويد «يد» در اينجا
كنايه از قدرت است، نه به معناى دستى همچون دست انسان، كه جسم است و از گوشت و
پوست و استخوان تركيب يافته است.
«تفسير به رأى» آن است كه: «از قرائن
ظنيّه يا وهميّه و خياليّه، يا حتّى بدون قرينه، آيات و روايات را به ميل خود معنا
كند و بر خواستههاى دل خويش تطبيق نمايد.» به هر حال، اين كار يا از جهل و نادانى
سرچشمه مىگيرد و يا از شيطنتها و هوا و هوسها! از آنچه گفتيم روشن مىشود،
آنهايى كه براى توجيه گمراهى خويش، «تفسير به رأى» را يك امر ضرورى مىدانند، حتّى
در تفسير معناى «تفسير به رأى» گرفتار «تفسير به رأى» شدهاند! و «تفسير به رأى»
را به «رأى» خود تفسير كردهاند! يعنى با اين جمله كه: «هر كس مفاهيم كتاب و سنّت
را بر اساس تئورىها و پيش داورىهاى خود معنا مىكند»، خواستهاند راه را براى
تفسيرهاى دل خواه از كتاب و سنّت، هموار كنند.