نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 501
در ديگر آيات قرآن، جايگاه گروهى از مؤمنان صالح را «جنّات عدن» و گروهى را
«جنّات مأوى» و گروهى را «جنّات فردوس» و گروهى را «جنّات نعيم» شمرده كه هر كدام
مىتواند اشارهاى به مقامات گوناگون بهشتيان باشد. [1] در حديثى از پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و
آله چنين مىخوانيم:
«الجنّة مئة درجة ما بين كلّ درجتين
كما بين السّماء و الأرض، الفردوس أعلاها درجة، منها تفجر أنهار الجنّة الأربعة،
فإذا سألتموا اللّه، فاسألوه الفردوس
، بهشت، يكصد درجه است كه ما بين هر درجهاى با درجه ديگر، فاصلهاى همچون
فاصله ميان زمين و آسمان است و بالاترين درجات آن، فردوس است، آنجا نهرهاى
چهارگانه بهشت سرچشمه مىگيرد، پس هنگامى كه از خداوند تقاضا مىكنيد، فردوس را
تقاضا كنيد!» [2] در خبر
ديگرى مىخوانيم:
«إنّ أهل الجنّة ليرون أهل علّيّين
كما يرى النّجم في أفق السّماء
، اهل بهشت ساكنان عليّين را همچون ستارگانى بر فراز آسمان مىبينند» [3].
طبيعى است هنگامى كه مؤمنان صالح در ايمان و عمل با هم متفاوت باشند، بايد
مقامات بهشتى آنان نيز متفاوت باشد و شايد عدد «صد» كه در حديث بالا آمد عدد تكثير
باشد و تفاوت مقامات از نظر تعداد، بسيار بيش از اينها باشد و نيز ممكن است درجات
اصلى يكصد درجه باشد كه هر كدام از آنها نيز به درجات متعدّدى تقسيم شود، لذا قرآن
مجيد مىفرمايد: «وَ مَنْ يَأْتِهِ مُؤْمِناً قَدْ عَمِلَ
الصَّالِحاتِ فَأُولئِكَ لَهُمُ الدَّرَجاتُ الْعُلى»، و هر كس در حالى كه با ايمان باشد و نزد او آيد، درجات عالى دارد [4] (اشاره به
اينكه درجات عالى نيز متفاوت است).
در حديث ديگرى از امام زين العابدين على بن الحسين عليه السّلام آمده است كه:
«خداوند درجات بهشت را به اندازه آيات
قرآن قرار داده است. كسانى كه قرآن مىخوانند به آنها گفته مىشود: بخوانيد و بالا
رويد [5].»
[1] براى آگاهى بيشتر به «پيام قرآن»،
جلد ششم، صفحه 345 تحت عنوان «مقامات بهشتى» مراجعه شود.