نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 476
2- مزاح و شوخطبعى از ديدگاه اسلام
شكّى نيست كه روح انسان در مشكلات زندگى، زنگار مىگيرد و اگر از طريق تفريح و
سخنان زيبا و لطيف، صيقل نيابد، فعّاليتهاى آينده براى انسان مشكل مىشود، به
همين دليل، عقل و منطق و فطرت، ايجاب مىكند كه انسان، گه گاه مسايل خشك و پرزحمت
و جدّى را رها كند و به مزاح و لطائف رو بياورد و اگر اين كار در حدّ اعتدال صورت
گيرد، نه تنها نكوهيده نيست، بلكه بسيار پسنديده و گاهى لازم و واجب مىشود و بخشى
از مسئله حسن خلق و گشادهرويى و اخلاق فاضله محسوب مىشود.
از سيره پيامبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله و امامان و بزرگان دين،- بلكه همه
عقلا نيز- استفاده مىشود كه آنها در عمل، در طول زندگى خود، مزاح را به طور معتدل
داشتند.
ولى بىترديد، اگر اين كار از حدّ اعتدال خارج شود و يا آميخته با گناه و غيبت
و سخريّه و استهزا گردد و وسيله انتقامجويى و آبروريزى شود و كينههايى را كه
انسان نمىتواند با كلمات جدّى، اظهار كند، از طريق شوخى ابراز نمايد، يكى از
بدترين رذايل اخلاقى و صفات نكوهيده خواهد بود.
اگر مىبينيم در منابع اسلامى از مزاح گاهى به عنوان يك فضيلت و گاه به عنوان
يك صفت رذيله ياد شده، اشاره به اين دو جنبه است.
براى تكميل اين بحث، به سراغ روايات اسلامى مىرويم و گلچينى از آن را به صورت
فشرده از نظر مىگذرانيم:
1- در حديثى از امام كاظم عليه السّلام مىخوانيم كه يكى از يارانش سؤال كرد:
«گاهى در ميان مردم سخنانى ردّ و بدل مىشود و مزاح مىكنند و مىخندند (اشكالى
دارد؟) امام عليه السّلام فرمود:
«لا بأس ما لم يكن
، مانعى ندارد مادامى كه نباشد (اشاره به اينكه به گناه آلوده نشود) ...» سپس
فرمود:
«إنّ رسول اللّه كان يأتيه الأعرابيّ،
فيهدي له الهديّة ثمّ يقول مكانه، أعطنا ثمن هديّتنا! فيضحك رسول اللّه، و كان إذا
اغتمّ، يقول: ما فعل الأعرابىّ؟ ليته أتانا
، رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله گاه، مرد عربى نزد او مىآمد و هديّهاى به
او
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 476