نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 428
خداوند به او عقل داد، تا نيكى و بدى را بشناسد و زبان داد، تا پرس و جو كند و
علوم خود را به ديگران منتقل نمايد و چشم داد، كه حقايق حسّى را با آن درك كند و
هدف نهايى از اين سه موهبت بزرگ، اين بود كه: فرمانهاى الهى را بفهمد و از آنچه در
اطراف اوست، درس عبرت بياموزد و از آنچه شايسته مقام او نيست، پرهيز كند. در واقع
سه منبع مهمّ شناخت، يعنى: عقل و زبان و چشم، كه به ترتيب براى درك مطالب فكرى و
نقلى و عينى و حسّى است، در اين عبارت كوتاه جمع شده و به انسان دستور داده شده
است، كه آنها را در مسير سعادتش بكار گيرد.
سپس مىفرمايد: «اين وضع ادامه مىيابد، تا انسان به حدّ اعتدال و كمال برسد،
و بر پاى خود بايستد، در اين هنگام سركشى كرده، مىگريزد و بىپروا در بيراهه گام
مىنهد (به خدا و فرمانهاى او پشت مىكند و به هوا و هوس روى مىآورد)» (حتّى إذا قام اعتداله، و استوى مثاله، نفر مستكبرا، و خبط
سادرا [1].
درست است كه همه انسانها چنين نيستند، ولى كلام امام عليه السّلام ناظر به
اكثريتى است كه در بسيارى از جوامع، هنگامى كه توان يافتند و به قدرت رسيدند، همه
چيز را به فراموشى مىسپارند و همچنين هشدارى است به مؤمنان فرمانبردار، كه مراقب
حال خويش باشند و شكر نعمت ايمان و تقوا را بجا آورند.
در ادامه اين سخن مىفرمايد: «اين در حالى است كه سعى دارد به تمام هوسهاى
خود جامه عمل بپوشاند» (ماتحا [2] في غرب [3] هواه).
«و براى بدست آوردن دنيا خود را به
رنج و تعب مىافكند، و براى لذّات آن پيوسته تلاش مىكند، و هر چه از خواهشهاى
نفس در فكرش خطور مىكند به آن
[1] «سادر» از مادّه «سدر» (بر وزن
هدر) به معناى حيرت و سرگردانى است.
[2] با توجّه به اينكه «ماتح» به
معناى كسى است كه در بالاى چاه ايستاده و سعى دارد تا آنجا كه مىتواند از چاه آب
بكشد
[3] «غرب» به معناى دلوهاى بزرگ است،
روشنترين تفسير براى جمله بالا همان است كه در بالا گفته شد و اشاره به كسانى است
كه سعى دارند، هيچ يك از هوا و هوسهاى آنها بىپاسخ نماند و به تمام آرزوها و
هوسها برسند.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 428