نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 346
جملههاى پيشين سخن از احاطه احصا، به اعمال آدمى بود و به همين دليل بلافاصله
بعد از آن سخن از جزاى اعمال به ميان آمد و در اينجا اشاره به احصاى خود آدميان
است، كه هيچ كس در مراقبتهاى الهى از قلم نخواهد افتاد، آن گونه كه قرآن مىگويد: «إِنْ كُلُّ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ إِلَّا
آتِي الرَّحْمنِ عَبْداً لَقَدْ أَحْصاهُمْ وَ عَدَّهُمْ عَدًّا»، تمام كسانى كه در آسمانها و زمين هستند بنده اويند (و سر
بر فرمانش دارند) همه آنها را شمارش كرده و دقيقا تعداد آنها را مىداند.» [1] و اگر اشاره به
سر آمد زندگى مىكند، مقدّمهاى است براى جملههاى بعد (زندگى در دار امتحان و
سراى عبرت) كه در واقع نسبت به جمله قبل، از قبيل بيان اجمالى و تفصيلى است.
تعبير به «قرار خبرة و دار عبرة» اشاره به اين است كه سراسر زندگى انسانها، دوران آزمايش
آنها است، همانگونه كه قرآن مىگويد: «أَ حَسِبَ
النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ وَ
لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ
صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبِينَ»؛ آيا
مردم گمان كردند هنگامى كه گفتند ايمان آورديم به حال خودشان رها مىشوند و آزمايش
نخواهند شد؟ ما كسانى را كه پيش از آنان بودند آزموديم (و اينها را نيز آزمايش
مىكنيم) بايد علم خداوند در مورد كسانى كه راست مىگويند و كسانى كه دروغ مىگويند
تحقّق يابد، (تا آنى از حال خود غافل نشوند و همواره خود را در مجلس امتحان حاضر
ببينند).» [2] تعبير
به «عبرت» اشاره به سرنوشت عبرتانگيز ظالمان و اقوام و افراد آلوده و گنهكار است،
كه سراسر تاريخ را پوشانده و نشان مىدهد كه جزاى الهى منحصر به سراى قيامت نيست و
بخش مهمى از آن، در اين دنيا نيز دامان انسانها را مىگيرد.
ضمير در جمله «و محاسبون عليها» به دار دنيا بازمىگردد، يعنى: همانگونه كه