نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 34
زندگى شايسته
سراى آخرت باشد چيزى از آن بهتر نيست و اگر همانند بتى گردد كه انسان در برابر آن
سجده كند، چيزى از آن بدتر نيست. ديدگاه نخست، انسانها را به پاكى و تقوا و
آزادگى و عزّت فرا مىخواند و ديدگاه دوم، به حرص و آز و ظلم و بيدادگرى و ذلّت.
ديدگاه اوّل،
نعمتهاى فانى دنيا را مبدّل به نعمتهاى باقى آخرت مىكند، و ديدگاه دوم سبب زوال
نعمتها و باقى ماندن مسئوليّتهاى آنهاست.
از اينجا
روشن مىشود كه چرا در بسيارى از آيات و روايات دنيا مدح شده، و در بخش مهمّ
ديگرى، نكوهش دنيا گرديده است، ممكن است ناآگاهان در ابتداى نظر آنها را متضادّ
ببينند، در حالى كه هر يك در جاى خود صحيح و در واقع مكمّل يكديگرند، يكى اشاره به
دنياى ابزارى دارد و ديگرى به دنياى هدفى.
شرح بيشتر
درباره اين سخن را ذيل خطبههاى مناسبترين بيان خواهيم كرد.
در ششمين
نكته پرده از روى حقيقت دنيا، برمىدارد و آن را به سايهاى تشبيه مىكند كه هنوز
انسان در آن نيارميده، از كنار او مىگذرد، مىفرمايد: «دنيا در نظر خردمندان
همچون سايه بعد از زوال است در حالى كه آن را گسترده مىبينى ناگهان جمع مىشود و
در حالى كه فزونى مىيابد، (با فرا رسيدن شب) نقصان مىپذيرد.»
(فإنّها عند ذوي العقول كفيء الظّلّ، بينا تراه سابغا [1]
حتّى قلص [2]، و زائدا حتّى نقص.
«ظلّ» گاه به معناى هرگونه سايهاى آمده است
خواه سايههاى اشيا قبل از زوال ظهر يا بعد از زوال، و گاه به خصوص سايهاى گفته
مىشود كه قبل از ظهر است و
[1] «سابغ» از مادّه «سبوغ» به معناى ادامه و
كشش چيزى است و «نعمت سابغه» به نعمتهاى ممتدّ و طولانى گفته مىشود و «إسباغ
الوضوء» به معناى ادامه وضوء با آب فراوان است، بىآنكه مستلزم اسراف شود.
[2]- «قلص» از مادّه «قلوص» (بر وزن خلوص) به
معناى جمع شدن و مرتفع گشتن است و در خطبه بالا به معناى برچيده شدن سايههاى بعد
از ظهر، با فرا رسيدن شب است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 34