نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 33
چرا كه دنيا
مملوّ از نعمتها و مشكلات و مصايب است، نعمتها به گونهاى وسيله آزمايش است و
مصايب به گونه ديگر، آيا انسانها به هنگام شمول نعمت طغيان مىكنند، يا به ياد خدا
هستند و شكر نعمت را با زبان و عمل انجام مىدهند؟
آيا در چنگال
مصايب مأيوس مىشوند و زبان به گلايه و ناسپاسى مىگشايند، يا صبر و شكيبايى و
شكر، پيشه مىكنند؟. ولى مهم اينجاست كه انسان در تمام عمر خود، هر شب و روز با
نوعى از اين آزمونها رو به روست و اين يك قانون جاودان از آغاز خلقت آدم، تا
پايان جهان خواهد بود. قرآن مجيد مىفرمايد: «أَ
حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ
وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ
صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبِينَ»؛ آيا مردم
گمان كردند همين كه بگويند ايمان آورديم به حال خود رها مىشوند و آزمايش نخواهند
شد. ما كسانى را كه پيش از آنان بودند آزموديم، بايد علم خداوند درباره آنان كه
راست مىگويند و آنان كه دروغ مىگويند تحقّق يابد (و اين دو گروه از هم جدا
شوند)» [1].
در چهارمين
نكته مىافزايد: «آنچه از دنيا را به خاطر دنيا به دست آورند، از آن جدا مىشوند و
حساب آن را بياد پس بدهند» «فما أخذوه منها لها أخرجوا منه و
حوسبوا عليه».
در پنجمين
نكته، در تكميل اين سخن مىفرمايد: «و آنچه را كه از دنيا براى غير اين جهان به
دست آورند، به آن خواهند رسيد و در آن خواهند ماند» (و ما
أخذوه منها لغيرها قدموا عليه، و أقاموا فيه).
اين اشاره به
همان دو ديدگاه معروفى است كه در «نهج البلاغه» كرارا روى آن تكيه شده است: ديدگاه
ابزارى جهان و ديدگاه هدفى آن، اگر امكانات اين جهان، مالها و ثروتها و مقامها
و نعمتها، وسيلهاى براى وصول به سعادت جاويدان و