نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 235
ناگفته پيداست كه منظور از راهنما و منجى، كه در اين جملهها به آن اشاره شده،
«پيامبر و امامان معصوم عليهم السّلام» است و كسانى كه از آنها سخن مىگويند و
بسوى آنها دعوت مىكنند، نه افراد بدعتگذارى كه خود را به عنوان «شيوخ تصوّف» نام
نهادهاند كه آنها خودشان در تاريكى و ظلمات گام برمىدارند، چه جاى اينكه بخواهند
«خضر طريقت و راهنماى حقيقت» شوند.
تأثير احساس مراقبت الهى و ترس از گناه، در ضبط نفس و مبارزه با هوا و هوس و
مقاومت در مقابل شهوات، بر كسى پوشيده نيست.
سپس هنگامى كه مقدّمات حركت آماده شد و بار سفر را بست، برنامههاى عملى شروع
مىشود، امام عليه السّلام در اين قسمت اضافه مىفرمايد: «آن كس كه اعمال خالصى از
پيش فرستد و كارهاى نيك بجا آورد، ذخيرهاى براى آخرت فراهم سازد و از گناهان
بپرهيزد، هدف را درست نشانهگيرى كند و (در نتيجه) كالاى گرانبهاى آخرت را به دست
آورد، با خواستههاى دل بجنگد و آرزوهاى نابجا را رها سازد.» (قدّم خالصا، و عمل صالحا، اكتسب مذخورا، و اجتنب محذورا، و رمى غرضا [1]، و أحرز
عوضا. كابر [2] هواه،
و كذّب مناه).
امام عليه السّلام در اين بخش، از صفات مؤمنان سعادتمند، نخست روى عمل خالص و
صالح تكيه فرموده است. همان گونه كه امام صادق عليه السّلام در تعريف آن
مىفرمايد:
«همان عملى است كه انسان نمىخواهد
احدى او را بر آن مدح كند جز خدا و معناى اخلاص در آيه شريفه: «وَ ما أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ
لَهُ الدِّينَ»[3] نيز
[1] «غرض» (بر وزن مرض) به معناى هدفى
است كه به هنگام تيراندازى آن را نشانهگيرى مىكنند و به معناى مقصود و حاجت نيز
مىآيد، ولى در روايتى «عرض» (با عين بدون نقطه) آمده است كه به معناى متاع زودگذر
دنياست.
[2] «كابر» از مادّه «مكابره» به
معناى منازعه و مبارزه مىباشد و گاه به منازعات علمى كه هدف از آن غلبه بر طرف
مقابل است، نه تحقيق حقّ، نيز گفته مىشود و در اينجا منظور همان معناى اوّل است.