نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 229
در اين كه امام عليه السّلام در كجا با آنها مخاصمه و محاجّه مىكند، در دنيا
يا آخرت يا در هر دو، ميان «مفسّران نهج البلاغه» گفتگو است. بعضى مانند «ابن ابى
الحديد» [1] آن را
اشاره به دادگاه عدل الهى در روز قيامت مىدانند و به حديث معروفى كه از آن حضرت
نقل شده و فرمود:
«أنا أوّل من يجثو للحكومة بين يدى
اللّه تعالى
، من نخستين كسى هستم كه در قيامت براى دادخواهى به پا مىخيزم» استناد
جستهاند، در حالى كه ظاهر تعبير خطبه، ناظر به چنين معنايى نيست و لااقلّ محدود
به آن نمىباشد، بلكه ظاهر اين است كه امام عليه السّلام مىخواهد بفرمايد من
هميشه با گروههاى پيمانشكن و ترديدكنندگان در دين الهى و آنها كه از دين خدا خارج
شدهاند، مخالف بوده و هستم و جنگهاى آن حضرت با «ناكثين» (آتش افروزان جنگ جمل) و
«مارقين» (خوارج نهروان) و «قاسطين» (سپاه غارتگر شام) گواه بر اين معنا است.
به تعبيرى ديگر، امام عليه السّلام مىفرمايد: «من مخالف مخالفان حقّم. اگر
اين را عيب مىدانيد، بر من خرده بگيريد».
و در آخرين جملههاى اين خطبه، براى تكميل اين بحث به نكته ديگرى اشاره كرده،
مىفرمايد: «آنچه مبهم است، بايد در پرتو عرضه بر كتاب خدا روشن گردد، و بندگان به
آنچه در دل دارند، جزا داده مىشوند» و على كتاب
اللّه تعرض الأمثال [2]، و بما في الصّدور تجازى العباد.
بسيارى از مفسّران «نهج البلاغه» اين تعبير را اشاره به آيه 19 سوره حج
[1] شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد،
جلد 6، صفحه 170.
[2] «امثال» جمع «مثل» (بر وزن عسل)
به معناى شبيه و مانند است و از آنجا كه امور مبهم، جهات مختلفى دارد كه هر كدام-
به نظر- شبيه ديگرى مىآيد واژه «امثال» گاهى به معناى مبهمات و متشابهات به كار
رفته است و مقصود در خطبه بالا، همين معنا است.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 229