زيرا به تنپرورى و عافيتطلبى و عيش و نوش عادت كردهايد و همين امر سبب
زبونى و خوارى شما و جرأت و جسارت دشمن گرديده است. به يقين با ادامه اين حالت، مشكلات
عظيم و بدبختى گستردهاى دامان اجتماع شما را، خواهد گرفت و اين جزاى هر جمعيّتى
است كه پشت به جهاد كند و رو به تن پرورى نمايد! در ادامه اين سخن، حضرت به نكته
بسيار مهمّى اشاره كرده مىفرمايد: «من به خوبى مىدانم چه چيز شما را اصلاح
مىكند، و كژىهاى شما را راست مىنمايد، ولى هرگز اصلاح شما را، با تباه ساختن
خويش جايز نمىشمرم!» (و إنّي لعالم بما
يصلحكم، و يقيم أودكم، [2] و لكنّي لا أرى إصلاحكم بإفساد نفسي).
«شارحان نهج البلاغه» در شرح اين جمله
پر معنا، دو تفسير ذكر كردهاند كه منافاتى با هم ندارند و ممكن است هر دو صادق
باشند و سخن امام عليه السّلام را ناظر به هر دو بدانيم:
نخست اين كه: من مىتوانم همان كارى كه «معاويه» و تمام حاكمان خودكامه و
دنياپرست انجام مىدهند، كه سران قبايل را با اموال سرشار مىخرند و بيت المال
مسلمين را ابزارى براى جلب توجّه آنها قرار داده و بىحساب به اين و آن مىبخشند،
انجام دهم، ولى به يقين اين كار، مسئوليّت سنگين الهى دارد، هرگز خدا راضى نيست كه
حقّ مردم ضعيف و محروم به افراد ثروتمند شكمپرست، داده شود تا پايههاى حكومت از
اين طريق محكم گردد.
ديگر اين كه: من مىتوانم همان برنامهاى كه گروه ديگرى از حكّام خودكامه
[1] «باحات» از مادّه «بوح» به معناى
گسترش يافتن و ظهور و بروز است و از آنجا كه ميدانگاه، ظاهر و گسترده است، به آن
«باحه» گفته مىشود.
[2] «اود» از مادّه «اود» (بر وزن
قول) به معناى كج شدن است و «اود» (بر وزن سند) به «كژى» و «اعوجاج» گفته مىشود.
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 3 صفحه : 141