responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 666

فرمود، هنگامى كه به نزديكى آن منطقه رسيد مردى به خدمت حضرت آمد و عرض كرد: بشارت اى امير مؤمنان! خوارج هنگامى كه خبر ورود شما را به منطقه شنيدند از نهر عبور كردند و عقب نشينى نمودند. امام فرمود: «با چشم خودت ديدى كه از نهر عبور كردند؟ عرض كرد: آرى. امام فرمود: به خدا عبور نكرده‌اند و عبور نخواهند كرد و قتلگاه آنها اين طرف نهر است». و عجب اين كه جماعتى ديگر از يارانش يكى پس از ديگرى آمدند و همين خبر را به امام دادند و امام نپذيرفت، سپس شخصا بر مركب سوار شد و به جايى رسيد كه لشكر خوارج نمايان بودند، غلافهاى شمشير را شكسته و اسبها را از كار انداخته و همگى آماده پيكار با امام بودند (ظاهرا آن گروهى كه اين خبر دروغين را به امام دادند يا از افراد نفوذى خوارج بودند و يا افراد ساده لوحى بودند كه تحت تأثير يك فرد نفوذى واقع شده بودند و مى‌خواستند به اين ترتيب خوارج را در مقابل ضربات امام حفظ كنند).

به هر حال در اين ماجرا طبق بعضى از روايات، جوانى در لشكر على عليه السّلام بود كه وقتى خبرهاى مربوط به عبور خوارج از نهر را شنيد و اصرار آن حضرت را بر انكار اين خبر مشاهده كرد در امامت امام شك نمود و با خود گفت: همراه او مى‌روم اگر خبر عبور راست بوده است در يك حمله غافلگيرانه ضربه‌اى بر چشم امام فرود مى‌آورم. او رفت و هنگامى كه صدق كلام امام را مشاهده كرد از آن حضرت تقاضاى عفو و بخشش نمود.

به هر حال در اين سخن دو خبر غيبى و پيشگويى مهم بيان شده است، نخست اين كه مى‌فرمايد: «قتلگاه آنها در اين طرف نهر است» (مصارعهم دون النّطفة) اشاره به اين كه آنها از نهر عبور نكرده و همچنان در اين طرف آماده نبردند و ما با آنها نبرد مى‌كنيم و سرانجامش آن است كه اين سوى نهر اجساد بى‌جان آنها را در بر خواهد گرفت.

واژه «نطفه» در اصل به معنى آب صاف آمده است و گاه به معنى مرواريد ذكر شده، شايد به تناسب صفا و درخششى كه در مرواريد وجود دارد و اطلاق اين واژه‌

نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر    جلد : 2  صفحه : 666
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست