نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 15 صفحه : 272
التحقيق ريشه اصلى آن «هو بسط بعد قبض» ذكر شده است.
البته اين مسأله گاه جنبه خرافى داشته و گمان مىكردند اشخاصى كه گرفتار
بيمارى صرع مىشوند جن در آنها نفوذ كرده و بهوسيله تعويذ مىخواستند جن را
بيرون كنند ولذا در بعضى از روايات آمدهاست:
ولى در بسيارى از اوقات جنبه مثبت داشته و آن اينكه بهوسيله دعا و حرز كه به
بيمار مىدادند از خدا تقاضاى شفاى او را مىكردند.
و از آنجا كه بوى خوش و عسل و سوار شدن بر مركب راهوار و نگاه كردن به سبزه
سبب نشاط و زوال غم و اندوه مىشود امام عليه السلام در اين گفتار حكيمانه آن را
شبيه حرز و تعويذ دانسته و اين تعبير زيبا را درباره آن بهكار برده، گويى اين
چهار موضوع همچون حرز و تعويذى است كه غم و اندوه را از انسان زايل مىكند و اين
موضوع علاوه بر اينكه به تجربه ثابت شده هماكنون مورد تأكيد پزشكان براى رفع غم
واندوه وافسردگى و تجديد نشاط بعد از خستگى مىباشد.
قابل توجه اينكه در بعضى از روايات بهجاى «عسل» «غُسل» آمده است.
مرحوم طبرسى در كتاب مكارم الاخلاق حديث را اينگونه نقل مى كند:
«التَّطَيُّبُ نُشْرَةٌ والغُسْلُ نُشْرَةٌ والنَّظَرُ إلى الخُضْرَةِ نُشْرَةٌ
والرُّكوبُ نُشْرَةٌ
؛ خوشبو كردن خويشتن و غسل نمودن و نگاه كردن به سبزه و سوار بر مركب شدن موجب
زوال غم و اندوه است». [2]
نكته اسباب نشاط و شادى و دفع غم و اندوه
فراگير بودن احكام اسلام سبب شده كه اهميتى نيز به اسباب نشاط و زوال