نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 644
همانگونه كه اگر در جهت تفريط واقع شود و انسان بىباكانه در هر ميدان و
مسيرى قدم بگذارد، رذيله ديگرى است كه از آن به غفلت، غرور و بىخبرى ياد مىشود.
آنگاه در بيان هفتمين و هشتمين اوصاف افراطى مىفرمايد: «هرگاه مالى به دست
آورد بىنيازى او را به طغيان وا مىدارد و اگر مصيبتى به او برسد بىتابى او را
رسوا مىكند و اگر فقر دامنش را بگيرد مشكلات (ناشى از آن)، او را به خود مشغول
مىدارد»؛
. «عَضَّتْهُ» از ماده «عضّ» (بر وزن حظ) به معناى گاز گرفتن و گزيدن است.
امام عليه السلام طغيان به سبب فزونى مال را در برابر دو چيز قرار داده است:
مصيبت توأم با بىتابى و فقر مشغول كننده.
در نسخه كافى جمله
«وَإِنْ عَضَّتْهُ الْفَاقَةُ»
قبل از جمله
«وَإنْ أصابَتْهُ مُصيبَةٌ»
آمده است و مناسب نيز همين است، زيرا «فاقه» (فقر) بلا فاصله در برابر «غنا»
قرار مىگيرد.
به يقين مال و ثروت، بهترين وسيله براى نيل به اهداف والاى انسانى، كمك به
دردمندان و كمك به پيشرفت علم و دانش و برقرار ساختن عدالت اجتماعى و ساختن بناهاى
خير و مانند آن است؛ اما اگر توأم با خودخواهى و كمظرفيتى شود انسان را به طغيان
وا مىدارد همانگونه كه قرآن مجيد مىفرمايد: « «كَلَّا إِنَّ الْإِنسَانَ لَيَطْغَى* أَنْ رَّآهُ
اسْتَغْنَى»؛ (آنگونه نيست كه آنها مىپندارند، انسان
طغيان مىكند هرگاه خود را مستغنى و بىنياز ببيند» (منظور انسانهاى كمظرفيت و
بىتقواست).
در هر حال مناسب اين است كه مصيبت را در عبارت بالا به مصائب مالى تفسير كنيم؛
مانند ورشكست شدن در تجارت يا آفت گرفتن محصولات در
نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 644