نام کتاب : پيام امام امير المومنين(ع) نویسنده : مكارم شيرازى، ناصر جلد : 12 صفحه : 465
و يا تهديد كنند كه اگر فلان كار بد را انجام دادى چنين و چنان كيفر داده
خواهى شد؟ به يقين اين وعد و وعيد لغو و بيهوده است.
آيا به كسى كه بر اثر بيمارى رعشه، دست او پيوسته بىاختيار مىلرزد مىتوان
گفت: اگر دستت را ثابت نگه دارى فلان پاداش را به تو مىدهيم و اگر لرزش را ادامه
دهى مجازاتت مىكنيم؟ اگر كسى چنين بگويد همه مردم او را نادان و بىخبر
مىخوانند.
در حديث كافى اين جملههاى امام عليه السلام كه در حقيقت تالى فاسد قول به جبر است به صورت
مشروحترى آمده است، مىفرمايد:
اگر اينگونه باشد كه تو پنداشتى- يعنى مردم در كارهايشان مجبور باشند- ثواب و
عقاب و امر و نهى از سوى خداوند باطل مىشود و وعد و وعيد ساقط مىگردد، نه هيچ
گنهكارى درخور سرزنش و نه هيچ نيكوكارى شايسته ستايش است، بلكه گنهكار سزاوارتر به
نيكى از نيكوكار است (زيرا نيكوكار ثمره نيكوكارى خود را هم علاوه بر پاداش
مىبرد) و نيز نيكوكار شايستهتر به كيفر از گنهكار است (زيرا گنهكار از گناه خود
نيز زجر مىبيند) اين گفتار برادران بتپرستان و دشمنان رحمان و حزب شيطان و
قَدَريه اين امت و مجوس آن است». [1]
منظور از
«قدريه»
قائلين به جبر است و تعبير از آنها به «مجوس اين امت» به سبب آن است كه مجوس
حتى در مبدأ آفرينش جهان قائل به جبر بودند و معتقد بودند خداى خير و نيكىها
(يزدان) فقط مىتواند امور خير ايجاد كند و خداى